Jag vägrar säga åt mitt barn att krama någon om hon inte vill

En av mina grundprinciper när det gäller förhållandet till vårt barn är att hon aldrig ska tvingas till närhet mot sin vilja, något jag skrivit om tidigare (till exempel här och här). Jag anser att det är otroligt viktigt att barn (och vuxna, för övrigt) vet att de har en okränkbar rätt att bestämma över vem som får röra dem och när. Så när sambon igår berättade att han pratat med sin mamma och hon sagt att nästa gång hon hälsar på måste vi ”släppa lite på” det här att tigern inte ska behöva kramas för det är ju så tråkigt att farmor inte får krama sitt barnbarn, är det inte direkt någon överdrift att säga att jag reagerade, eftersom det här gör mig så enormt provocerad. Att hon lägger sig i hur vi uppfostrar vårt barn är visserligen störande, men det är bara en pyttedel i det hela.

Till saken hör att vårt barn alltid har visat en väldigt stark kroppslig integritet och varit väldigt tydlig med att hon inte tycker att det är okej om andra kommer för nära om hon inte vill. Det upptäckte de till exempel tidigt på förskolan, eftersom hon visade sig besvärad när andra kom för nära, och när de flesta av de andra barnen sov middag två och två i vagnarna, sov tigern själv, för hon kom helt enkelt inte till ro om det låg ett annat barn tätt intill. Det är i princip bara oss föräldrar hon vill krama, och ibland inte ens oss om hon inte är på det humöret. Hennes morföräldrar, som hon ändå träffar ofta har hon kramat någon enstaka gång. Jag kan bara påminna mig att hon en (1) gång frivilligt kramat någon hon inte känner särskilt väl och det var på nyår när vi hade vänner som sov över med sin 2-åring. När de skulle gå kramades vi alla, även med deras barn, och när vi frågade tigern om hon ville ge det andra barnet en kram svarade hon ”ja” och gjorde så.

Att vi då skulle säga åt vårt barn att krama någon eller tillåta att någon kramar henne fast hon inte vill känns otroligt främmande. Visst kan det kännas jättetråkigt att inte få krama någon man tycker mycket om, men mina känslor som kramsugen är underordnade, för det är viktigare att respektera en annan människas vilja. När människor uttrycker att det inte är någon stor grej och att det bara är en kram, vill jag fråga dem hur de själva skulle reagera om de sa ifrån att de inte ville kramas, men att den andra personen gjorde det ändå. Skulle de verkligen känna att ”åh, så mysigt det här var, trots allt” eller är det mer sannolikt att de skulle känna ”det här var riktigt obehagligt, jag vill ju inte och det känns som om den här personen kränker min integritet”? Jag vet i alla fall hur jag skulle känna och det vore ett starkt obehag. Så om man känner så som vuxen, hur svårt kan det då vara att förstå att ett barn kan känna precis likadant?

Det verkligen kryper i kroppen på mig när jag ser andra föräldrar eller vuxna som står och manar på barn och uppmanar dem att krama/pussa/sätta sig hos farmor/morbror/kompisen och så ser man hur barnet verkligen inte vill, men det känner inte att det har någon rätt att säga emot och värna sig själv. Om någon försöker få ett barn att krama mig brukar jag säga att ”du behöver bara kramas om du vill”, framför allt för att visa barnet att hen verkligen inte behöver kramas, men även för att få föräldrarna att sluta tjata på sitt barn, utan att för den skull säga åt dem att sluta tjata. En enda ärligt menad kram är värd miljoner framtvingade kramar.

Jag vill passa på att återigen tipsa om Rädda barnens material ”Stopp! Min kropp!”, som handlar om just det här. För en av anledningarna till att jag anser att det är enormt viktigt att barn lär sig att de har en okränkbar rätt att bestämma över sin egen kropp, är att om det så bara finns en mikroskopisk chans att det kan hjälpa till att förhindra att vårt barn utsätts för övergrepp är det tillräckligt för att jag ska slåss med näbbar och klor för hennes rätt att aldrig tvingas till närhet hon inte känner sig bekväm med.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Detta inlägg publicerades i Föräldraliv och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag vägrar säga åt mitt barn att krama någon om hon inte vill

  1. Calle skriver:

    Tycker du gör alldeles rätt. Varför ska vi tvinga barnen att göra något som vi själva inte vill bli tvingade till? De som inte får de kramar de anser sig ha rätt till får väl ifrågasätta sig själva i stället för barnet.
    Brukar prata om det med föräldrar som tycker att deras barn är blyga för att de inte otvunget inleder en konversation eller kastar sig i folks famn så fort någon kommer på besök ”Gör du det med människor du inte känner eller inte har träffat förut?” brukar jag fråga den ursäktande föräldern. ”Njä, det gör jag ju inte” svarar de då och jag bara ”Nä, just det!”.
    Ett visst mått av försiktighet är ett sunt tecken tycker jag. Tänker att många barn är ”dagisskadade” och kastar sig i vilken vuxens famn som helst för att de fått lära sig att det är ok att göra så. Det är ju faktiskt lite läskigt när en tänker på saken…

    • Helena skriver:

      Jamen, precis! En del verkar anse att barn inte är riktiga människor med ett eget värde och att man därför kan sätta sig över deras vilja hur som helst. Jag tycker också att viss försiktighet är sunt. Jag ser hellre att mitt barn har en avvaktande hållning till människor hon inte känner än att hon kastar sig i famnen på vem som helst. I mina ögon har hon redan ett inbyggt försvar och det tänker jag inte bryta ner.

  2. Marie skriver:

    Min son är precis likadan och har alltid varit. Han kramar mig och sin pappa. Nu när han är 13 kramar han far och morföräldrar mostrar och morbröder. Inte för stt han igentligen vill tror jag. Utan för att han har lärt sig att så ska man göra. Jag har ALDRIG tvingat honom och kommer aldrig göra det. Ett nej är ett nej i alla sammanhang

    • Helena skriver:

      Jo, det är nog så att man så småningom förstår att det förväntas att man ska krama vissa och att den (outtalade) pressen är svår att stå emot. Just därför tänker jag mig att det är extra viktigt att man är tydlig med att aldrig tvinga dem till något och att ett nej alltid är ett nej.

  3. presens skriver:

    Jag förstår inte hur det kan vara mysigt att krama folk man vet inte vill. Jag är helt med på att man tycker att det är tråkigt att inte få kramas med ett barn man tycker om, och jag kan väl förstå att man i början tycker att det är en konstig och ovan ”regel”, men när man faktiskt har fått insikten att barnet ifråga faktiskt inte vill – hur kan man tro att den bästa lösningen är att tvinga?

    Vi har varit noga med det där med personlig integritet – bara vi föräldrar som bytte blöja, aldrig truga mat, aldrig tvinga fram kramar. Många i vår närhet tyckte att det var skumt och sorgligt, men de allra flesta respekterade det. Nu har vi en fyraåring som kramas som en tok – men som vet att det är okej att säga nej när hon inte är på humör, och som (i stort) respekterar andras nej.

    • Helena skriver:

      Nej, jag förstår inte heller hur man kan tycka att det känns bra att tvinga på någon en kram. Det måste ju vara mycket mysigare att få en spontan och ärligt menad kram. Det känns som en del helt enkelt inte förstår att barn har samma rätt till sin integritet som vuxna. Det låter ju som om ert barn har förstått grejen i alla fall 🙂

  4. NoBoyToy skriver:

    Känner igen mig i din dotter. Jag har alltid varit en person med stor kroppslig och själslig integritet. Som barn var det oerhört jobbigt att klä av sig naken och vuxna i min närhet tyckte att jag var fjantig eftersom ”alla andra” barn kunde klä om utan handduk som skydd, på stranden osv. Gillade inte ens att klä av mig inför mamma när jag skulle duscha och hon skulle tvätta håret på mig osv.

    Jag har heller aldrig varit den kramiga typen och ogillar när både främlingar och ”bekanta” tar tag i mina armar, håller mig om ryggen eller axlarna, känner på mitt hår eller petar på mig öht. 😉

    Detta är något som andra människor verkar ”lida” av, mer än jag själv. Får ofta höra att jag måste klä av mig ”mer”, att jag har ”för mycket” kläder på mig och att jag inte är ”spontan” med känsloyttringar som tex kramar. Däremot har jag inga problem med kramiga barn – de kramar jag gärna tillbaka men jag skulle aldrig tvinga mig på barn med kramar och pussar eftersom jag själv vet hur det känns att bli tvingad till sånt.

    Jag anser att barn är små känsliga varelser som man måste behandla med absolut största respekt och försiktighet för att inte kränka deras integritet.

    • Helena skriver:

      Det är märkligt det där att människor anser sig ha rätten att bestämma över andras kroppar (det går ju dessutom igen på så många plan). Kan man inte bara acceptera att en annan person är annorlunda än man själv är, utan att kalla hen för ”fjantig”? Om jag vill att andra ska respektera mig, vad det än gäller, måste jag ju även respektera dem. För som du säger, barn ÄR känsliga och det är alldeles för lätt att bryta ner deras försvar och deras integritet.

  5. Pingback: I leken testas gränsen | Ett tigerliv

  6. Pingback: Fredagsirritation | Ett tigerliv

Lämna en kommentar