Bryssel-weekend

Nu när vårt barn börjar bli lite större är det så väldigt mycket enklare att göra saker tillsammans, så i helgen åkte hela vår lilla familj till Bryssel för lite tid tillsammans, kombinerat med sightseeing, våfflor och öl. När vi kom till hotellet visade det sig att vi tydligen hade lyckats hitta en riktigt bra deal, för vi hade fått en juniorsvit, som var det största hotellrum jag har bott i åtminstone, och det var inte ens särskilt dyrt. Perfekt utrymme för tigern att öva hjulningar på golvet.

Staden var riktigt mysig och vi ägnade mycket tid åt att bara promenera runt. Vi betade av sevärdheter som Atomium och Mini-Europa och självklart var vi ju tvungna att titta på den lilla kissande pojken Manneken Pis. En sak som slog mig med den var att den egentligen är ganska ointressant i verkligheten och mycket mindre än man kan tro. Däremot hade jag sett innan att han också har en kvinnlig motsvarighet i Jeanneke Pis, som visade sig vara mycket mer intressant. Dels är den som konstverk sett betydligt mer spännande, och den har även varit kontroversiell, vilket har lett till att hon sitter i en väggnisch med ett galler framför för att inte bli förstörd. Så här ser hon ut i alla fall:

Det här fick mig att fundera en del över hur olika vi ser på flickors och pojkars nakenhet, där det är fnissigt och kul med en naken pojke som håller i snoppen och kissar, medan en naken flicka som sitter på huk och kissar är kontroversiell och lite skamlig. Nu är visserligen statyn med den kissande pojken mycket äldre, men den kissande flickan nämns oftast inte ens i turistguider, just för att den är så kontroversiell. Samtidigt vallfärdar folk för att se pojkstatyn och i varje turistbutik finns mängder av miniatyrer av den, i olika storlekar och olika modeller (t.ex. som flasköppnare där snoppen har bytts ut mot en korkskruv *superspexigt*).

Hur som helst gick helgen alldeles för fort, som det alltid gör när man är iväg, men vi hann med flera museibesök, som Museum of Original Figurines, ett chokladmuseum och ett akvarium. Akvariet var väl inte direkt det mest flashiga vi sett och vi undrade ett tag vad vi hade gett oss in på, men det blev bra i alla fall och tigern var väldigt nöjd med besöket.

En sak jag kunde konstatera när jag kollade igenom bilderna jag tog är att jag, om man bortser från att min naturliga förkärlek för att fotografera vårt barn, även dras väldigt mycket till motiv med en grafisk/geometrisk känsla och räta linjer, helst fotat i stående format. Skåda denna samling.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bryssel-weekend

  1. Anelan skriver:

    Vilka häftiga fotografier! Du lyckas verkligen fånga linjer och dimensioner.

Kommentera

