Fredagsirritation

Idag är jag irriterad. Det började med att jag vaknade och kände väldigt tydliga tecken på att jag håller på att bli förkyld. Det är ju aldrig kul, men det blir extra irriterande när vi ska fira sambons födelsedag den här helgen, plus att jag nästa helg ska på löparweekend och verkligen inte vill bli förkyld innan dess, så att jag inte har någon ork när jag är där. Det blir en tur till Apoteket för att införskaffa allt som kan tänkas hindra en förkylning innan den bryter ut.

Men det som gjorde mig mest irriterad var när sambon berättade om det samtal han haft med sin mamma. Hon ska hälsa på oss om en månad och än en gång beklagade hon sig över att hon inte får krama tigern. Jag blir så fruktansvärt irriterad, ska vi verkligen behöva ha den diskussionen varje gång hon ska träffa vårt barn? Hur svårt kan det vara att fatta att vi tycker att det är viktigt att respektera att vårt barn inte kramar vem som helst? Jag förstår inte glädjen i att krama en liten kropp som gör motstånd, bara för att man själv tycker att man förtjänar det. Vi får väl se om ämnet kommer upp när hon är här, för jag skulle gärna vilja veta mer om hur hon tänker. Sambon bet i alla fall ifrån och sa att vårt barn absolut inte behöver kramas om hon inte vill.

Eftersom sambons mamma bor i en annan ända av landet träffar tigern sin farmor ett par gånger om året och det är väl helt självklart att det inte ger en relation som är så nära att man vill kramas, särskilt inte om man är en person som är sparsam med sina kramar till att börja med. Att man är släkt är inget som automatiskt gör att man känner att man vill vara nära den personen. Viljan att kramas blir knappast större av att man känner ett tvång att krama en viss person, snarare gör man det till slut för att man ger efter för den känslomässiga pressen och utpressningen. Det vill jag inte i något läge vara del i att mitt barn utsätts för. Jag kommer att fortsätta att slåss med näbbar och klor för att det förblir så.

Lite sugen är jag på att dela Manne Forssbergs text ”Barnkramar är inte presenter som vuxna kan dela ut till varandra” på Facebook, med kommentaren ”På förekommen anledning”, men jag misstänker att svärmor antagligen inte läser det ändå, och om hon gör det finns det viss risk att hon tar illa upp, vilket jag egentligen inte vill. Å andra sidan finns det en del av mig som nästan vill det, eftersom jag faktiskt tar väldigt illa upp över att hon inte kan respektera vår ståndpunkt och, framför allt, vårt barns vilja.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fredagsirritation

  1. lenaikista skriver:

    Det här tycker jag är jätteviktigt på flera plan. Viktigt att respektera barnets vilja – senare i livet vill man ju att de ska ha en egen vilja, då kan man väl inte i livets början försöka knäcka den?

    Och oerhört viktigt att barnet verkligen känner att det bestämmer över sin kropp, redan från början. Annars kan det bli jobbigt senare att känna var gränsen går.

    Om du inte känner för diskussion får du väl ha en vänlig men tydlig kommentar redo. ”I den här familjen bestämmer var och en över sin kropp och sina kramar.” eller nåt 😉

    • Helena skriver:

      Jag känner nog att jag inte har något större problem med att ta den här diskussionen om den skulle komma upp när svärmor är här 😉 Jag vill t.ex gärna fråga henne varför det är så viktigt att kramas med någon hon vet inte vill och hur hon själv skulle uppleva det om någon kramade henne fast hon inte vill. Jag misstänker dock att frågan inte kommer upp, men gör den det är jag beredd!

  2. lenaikista skriver:

    Nä, jag tänkte mest om du blev trött i munnen eller nåt… 😉
    Men allvarligt talat vore det faktiskt intressant att höra. För jag förstår det inte heller.

Kommentera

