Pretto-müsli

Jag gillar verkligen att baka och det är roligt att få bjuda folk på det man gjort. Men det finns en sak jag gör som får mig att känna mig så pretentiös: jag brukar göra egen müsli. Jag vet inte varför just detta får mig att känna mig så pretto, jag misstänker att det har att göra med att jag gör det till bara mig och att det finns ungefär 100 sorter att välja på i affären, så det verkar lite överambitiöst att göra egen. Å andra sidan finns det väl ungefär hundra sorters bullar och kakor i affären också, så det borde väl vara samma sak. Fast det kan inte hjälpas att jag känner mig lite ”jag gör minsann min eeegen müsli *näsan i vädret*”.

Grejen är den att jag har provat massor av sorter och ingen uppfyller de krav (ja, jag ställer krav på min müsli) jag har. Den ska vara knaprig, den ska innehålla mycket frukt och nötter och den ska inte bestå till 90 % av socker. Möjligen finns det någon färdig som uppfyller dessa krav, men ingen av de jag provat gör det och de jag inte provat som eventuellt skulle kunna göra det är så dyra att det bara blir löjligt. Därför gör jag numera egen enligt detta recept, fast med vissa anpassningar. Boveteflingor blir havregryn och eftersom jag vill att den ska uppfylla mina specifika krav blandar jag i torkade bananer och torkad ananas, jag använder kokosflingor i stället för hyvlad kokos och jag har i en näve linfrön också.

Så kalla mig pretto om du vill, men jag lovar att min hemgjorda müsli är godare än de tråkblandningar man hittar i affären.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar