Fotomaratonhelg

Helgen som gick var det äntligen dags för årets fotomaraton! Det är ju en väldigt speciell och rolig upplevelse, som jag verkligen rekommenderar till alla som tycker att det är roligt att fotografera. Man behöver absolut inte vara något proffs, det räcker med att man tycker det är roligt och vill ha en utmaning.

För en utmaning är det verkligen. Man är vaken mer än ett helt dygn, bortsett från ett par timmar då man kanske lyckas slumra lite, man går mer än man trodde var möjligt under ett dygn, samtidigt som man ska lösa olika kreativa utmaningar när man försöker hitta på sätt att gestalta de olika teman man får. Dessutom är det viss tidspress, då alla bilder måste tas inom de 24 timmar man har tilldelade. Man är trött som aldrig förr när man går i mål, men samtidigt så otroligt glad och stolt att man faktiskt gjort hela.

Jag var tidigare i år osäker på om jag skulle gå fotomaran i år, då jag av olika anledningar (som jag inte riktigt förstår) inte har så mycket kontakt med den kompis jag gjort fotomaran med de två föregående åren och därför inte kände att det var läge att försöka planera något med henne. Men så för några månader sedan blev jag tillfrågad av en bloggläsare (hej A!) om jag ville gå med henne och hennes mamma, och då behövde jag inte så mycket betänketid, utan hakade på direkt.

Nu är kanske inte ett sånt här intensivt dygn som fotomaran är det allra bästa sättet att träffa en person för första gången, å andra sidan får man se sidor av varandra som man antagligen aldrig skulle sett annars. Hur som helst gav det en extra dimension av nervositet inför helgen, eftersom det alltid är lite pirrigt med nya bekantskaper. På så vis kände jag en trygghet i att jag varit med två gånger tidigare, och det kändes även bra att kunna bistå med lite stöd till A både inför och under tävlingen.

När vi väl var igång funkade det riktigt bra, trots att vi egentligen inte kände varandra, det kändes på något sätt helt naturligt att ge oss i kast med utmaningarna tillsammans, och vi hade ofta riktigt roligt. Eftersom jag visste hur tveksam A var på förhand till att närma sig okända människor och fråga om de kunde tänka sig att vara med på bild, blev jag nästan orimligt stolt och glad över att se hur hon efter bara någon timme haffade folk till höger och vänster som om hon aldrig gjort annat. Nu hinner man inte prata om så mycket annat än det man håller på med under en sådan här tävling, men det hoppas jag på att vi får tillfälle att göra under lite mer normala omständigheter.

Bilderna från tävlingen är vi ombedda att hålla på tills efter 12/9, då juryn har bestämt vilka vinnarna är, så jag kan inte visa upp dem nu. Däremot tänkte jag avsluta med en bild som jag hade velat använda på temat Hipster, men då jag var missnöjd med bilderna jag hade för föregående tema och tog andra som blev bättre efter denna, fick den här stå åt sidan för en alternativ (och mindre bra) bild på temat.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fotomaratonhelg

  1. Anelan skriver:

    Jag är så himla glad över att du hakade på, det var väldigt trevligt och givande att ha sällskap av just dig! Nu hoppas jag verkligen att vi kan få till en fika eller liknande i höst, och att vi gör om fotomaran nästa år.

    • Helena skriver:

      Och jag är så himla glad att du frågade! Bortsett från den inledande nervositeten kändes det bara så roligt att träffas till slut och allt kändes så självklart. Jag hoppas också att vi kan ses snart igen, och jag misstänker att jag inte lär kunna låta bli fotomaran nästa år 😉

Kommentera

