Städdagsfunderingar

Igår hade vi städdag i området där vi bor, något som sker en gång på våren och en gång på hösten. Vi bor ju i ett väldigt medelklassigt område och de flesta här är ganska högutbildade. Jag gissar på att många här dessutom skulle säga att de är ganska jämställda i sina förhållanden, både mamman och pappan (det finns bara heteropar) tar ut föräldraledighet och man delar på hämtningar och lämningar på förskola/skola och, nu gissar jag verkligen bara, jag tror att de flesta anser sig ha en hyfsat jämlik arbetsfördelning i hemmet.

Men en sak jag reagerar på vid varje gemensam städdag är hur otroligt uppdelade sysslorna är. Med några få undantag är fördelningen att männen gör hantverksgrejer som att skruva fast farthinder, lagar trappor och utför tyngre jobb som att gräva och skyffla grus, medan kvinnorna krattar löv och sopar, skurar sopkärl och rensar ogräs, alternativt är inte med alls på de jobb som utförs, eftersom de har hand om små barn. Samma sak varje år.

Eftersom jag är lite kärringen mot strömmen, och dessutom tycker det är astråkigt att kratta, får nog av att rensa ogräs i mina egna rabatter och tycker att skura sopkärl är typ det äckligaste jag kan tänka mig, brukar jag vara med på ”mansjobben”. Jag hjälper hellre till att fixa farthinder och gräver, och tyckte det var riktigt kul att laga trappan förra året. Fast det är inte bara för mitt eget nöjes skull som jag envist vägrar rätta mig enligt den rådande arbetsfördelningen.

För om det är så att vi faktiskt tycker att alla barn ska vara fria att välja vilka yrken de vill i framtiden, så måste vi ju faktiskt visa dem att alla kan utföra alla arbeten. Det måste inte vara männen som gör de tunga och tekniska jobben, eller kvinnorna som städar och tar hand om barnen. Det går alldeles utmärkt att göra tvärtom. De flesta männen i vårt område är inte hantverkare, utan faktiskt helt vanliga kontorsarbetare, precis som kvinnorna, och det är inte självklart att de har större kunskaper om hur en borrmaskin funkar eller att de har mer kraft för att gräva.

Enda anledningen till att de har de kunskaperna är att de har lärt sig det för att det förväntas att de ska kunna det. Alltså finns det absolut ingenting som säger att inte kvinnorna kan lära sig samma saker, precis som att det finns absolut ingenting som säger att männen skulle vara sämre lämpade att stå och vagga en barnvagn eller rensa ogräs. Det gör mig så frustrerad att se hur den här uppdelningen fortsätter att bevaras, och jag har ingen aning om ifall min lilla en-kvinnas-revolution gör någon som helst skillnad, men det är i alla fall värt att fortsätta försöka. Om inte annat så för att i alla fall vårt barn ska se att de här rollerna inte är något som är skrivet i sten.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism, Genus och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Städdagsfunderingar

  1. Adam skriver:

    Jag skulle säga att många kvinnor inte vill göra det tunga jobbet och att männen är mer passande för att göra det mer tunga jobbet, medans kvinnor tar hand om det som blir över och är lättare att göra.

    Men ifall du vill göra det männen gör kan du fråga eller insistera på att göra de sakerna. Och ifall de säger emot dig och säger ”detta är mansgöra, ingen kvinna borde överbelasta sig” kan du ta dig an den situationen istället. ‘

    Istället för att skriva om ett ”problem” kan du fixa det.

    • Helena skriver:

      Du har aldrig funderat på att faktiskt läsa texten du kommenterar innan du skriver? I så fall hade du sett att jag faktiskt gör precis de sysslor jag vill, dvs det som tydligen räknas som ”karlgöra”, och att jag ser det som en del i att åtgärda det du verkar tolka som att jag tycker är ett ”problem”. Hade du läst texten kanske du hade noterat den biten och att det jag kritiserar är en struktur som jag anser bör förändras, men du kanske behöver jobba lite på läsförståelsen. Nåväl, bättre lycka nästa gång!

Kommentera

