Jag har varit på fotokurs!

Om jag inte minns helt fel nämnde jag för ett tag sedan att jag skulle gå på fotokurs och nu har jag varit på de fyra kurstillfällena. Det var en kurs som verkligen började från grunden vad gäller inställningar och fotokomposition, så jag var osäker på vilken nivå det skulle ligga på, eftersom jag har fotat ett tag och har åtminstone lite koll på i alla fall vissa saker. Och visst var det saker som jag redan kände igen, men det som var bra var att det verkligen gav en stabil grund att utgå ifrån och jag har nu frångått det halvautomatikläge jag har fotat med de senaste åren för att använda manuella inställningar. Det känns kul och bra!

Till tre av kurstillfällena skulle vi ta med oss 3–5 bilder var som vi sedan skulle titta på gemensamt och få feedback om. Här syntes det verkligen hur olika nivå vi i gruppen låg på, fast det är nyttigt att titta även på riktigt ”dåliga” bilder och höra hur de hade kunnat göras bättre, eftersom det hjälper en att undvika sådana misstag i framtiden. Det som var roligt (fast samtidigt nästan lite generande i sammanhanget) var att jag faktiskt fick riktigt mycket beröm av kursledaren för mina bilder.

Å andra sidan hade jag på ett sätt också velat ha mer kritik, för jag tror ju inte på något vis att jag är fullärd utan vill förbättra mig så mycket det bara går. Fast jag har ändå fått många tips och flera saker att tänka på vad gäller detaljer som är lätta att missa, t.ex. att inte kapa delar av ett motiv eller att horisonter måste vara raka. Det kanske låter självklart, men det är lätt att glömma när man är mitt uppe i fotograferandet, fast det blir väldigt tydligt när någon påpekar det om en bild man har tagit.

En bra sak med att gå kursen var också att det fick mig att faktiskt ta fram kameran och fotografera. Det har liksom inte blivit av på jättelänge att jag har gjort det och det är ju bara att konstatera att det verkligen är mycket lättare att fånga något fint om man använder kameran, till skillnad mot om den ligger undanstoppad. Det ger dessutom en helt annan känsla att ta bilder med en riktig systemkamera jämfört med att bara använda mobilen, som är vad som kommer fram för det mesta. Här är i alla fall några av bilderna jag tog under kursens gång.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag har varit på fotokurs!

  1. anelansavtryck skriver:

    Wow, vilka härliga bilder! De förmedlar verkligen en känsla. Vad roligt med fotokurs, vad känner du var det viktigaste som du tar med dig från kursen? Har du tänkt något kring Stockholm fotomaraton? Skulle vara (tycker jag) himla kul att sällskapa.

    • Helena skriver:

      Tack, vilka fina ord, vad glad jag blir! Bortsett från bättre kunskaper om inställningar tar jag nog med mig känslan av att jag faktiskt är på rätt väg, att jag kan se vad som skulle kunna bli en bra bild och ibland lyckas ta den också 😀 Med mer övning lyckas jag förhoppningsvis oftare. Och ett bra tips jag fick med mig var att om man vill lägga upp bilder på t ex FB eller en blogg ska man lägga upp en komprimerad bild, för då kan ingen sno den, eftersom den blir så liten om den sparas ner.

      Jag har verkligen tänkt på fotomaran och tycker också det vore roligt att sällskapa. Det tycker jag absolut att vi ska höras mer om!

Kommentera

