Parenting goals

En sak jag har upptäckt är att jag och tigern ofta har väldigt intressanta samtal när vi sitter i bilen. Jag läste ett tips vid något tillfälle att det kan vara lättare att prata om svåra saker när man går en promenad, eftersom det kan kännas mindre hotfullt än att sitta mittemot varandra och ha ögonkontakt, så jag tänker mig att samma princip gäller för att sitta i bilen och prata. Det kan handla om allt från hur det är i skolan till varför himlen är blå.

I helgen satt vi i alla fall i bilen och av någon anledning kom samtalet in på Donald Trump. Hon sa att hon inte tyckte att han verkade vara en bra president, fast hon kunde inte förklara varför, så jag berättade lite varför jag inte tycker att han verkar bra. Jag berättade även om de stora demonstrationer som hölls förra helgen och hon blev tillbörligt imponerad när jag sa att det var flera miljoner människor världen över som demonstrerat.

Samtalet ledde in på olika orättvisor och kom in på orättvisor mellan tjejer och killar och hur synen på vad kvinnor kan göra har förändrats genom åren, även om många attityder fortfarande ligger kvar i bakgrunden. Vi har pratat en del om sådant tidigare, men eftersom vi har ett ganska känsligt barn får man vara lite försiktig med vad man berättar och hur, eftersom hon lätt blir väldigt upprörd och inte vill prata om det, så det gäller att väga sina ord om man vill att samtalet ska fortsätta. Vi har pratat tidigare om att man kan vara feminist, så jag tog upp det igen och förklarade att det är en person som vill vara med och kämpa för att det ska bli rättvist mellan kvinnor och män, varpå vår underbara sexåring bestämt förklarar ”Då är jag också feminist!”.

Stor high-five till mig själv på den! Parenting goal achieved!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Feminism. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Parenting goals

  1. Ping: DeT ViLaR eN FöRBaNNeLSe öVeR MiG – CaLLeiSM

Kommentera

