Det blev ett pepparkakshus också

Så förra helgen bakades det pepparkakor hemma hos oss och den här helgen var det dags att baka lite till. Vi brukar göra ett pepparkakshus, men jag har aldrig vågat mig på att baka ett själv, utan har alltid köpt de färdiga som finns. När vi var barn bakade mamma ett hus ibland, fast det var många år sedan. Nu tyckte jag att det började bli lite tjatigt med de där färdiga som alltid ser likadana ut, så jag gav tigern i uppdrag att göra en ritning till en egen variant. Sagt och gjort, det här är vad hon kom ut med efter en stund:

img_8627

Det kanske inte är helt glasklart vad som pågår i bilden, men den visar till höger hur husets framsida ska se ut, med dörr och fönster, sedan är det pilar som visar hur varje del ska se ut och var den ska sitta. Vissa modifieringar krävdes för att kunna få ihop det i verkligheten, men efter att vi hade gjort ordentliga ritningar och överfört till mallar var det bara att börja baka och till slut hade vi alla delar. Tigern fick sedan dekorera rubbet själv, jag bistod endast med klister i form av kristyr för att sätta fast godis på taket. Efter lite torkning lyckades vi montera ihop det, trots att delarna var lite ojämna, eller jag menar ”rustika”.

Det är visserligen inget mot det pepparkakshus som Calleism har hittat på film, men både jag och tigern är ganska nöjda ändå. Ojämna skarvar döljer man lätt med ordentliga mängder kristyr, så ser det plötsligt riktigt tjusigt ut. Vårt hus har dessutom två inneboende i form av Legofigurer och deras lilla kanin. Snön runt huset består självklart av Lego.

img_8628

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

