På väg mot julen

Då var det plötsligt första december och det är mindre än en månad kvar till julen. Många vuxna säger ju att de inte tycker det här med julen är så viktigt och att det är barnens högtid, och till viss del håller jag med, men jag tycker faktiskt väldigt mycket om julen även för min egen del. Visst är det härligt att se barnens glädje över allt som har med julen att göra, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tyckte att det fortfarande är kittlande roligt att få julklappar och njuta av allt mysigt som hör julen till.

Jag tycker ju mycket om att ordna med alla godsaker som man bara måste ha till jul, som kolor, marsipangodis och pepparkakor. Maten är inte så himla viktig, it’s all about the sockerhaltiga grejerna. Därför var det i helgen dags för pepparkaksbaket. Tidigare hade vi som tradition i min familj att samlas hela gänget och ägna en dag åt att baka pepparkakor och göra julgodis, men den försvann i samband med den konflikt vi hade i familjen för ett par år sedan. Däremot har jag fått min mammas pepparkaksrecept, som enligt mig ger de allra godaste pepparkakorna. I år blev de inte så vackra, till följd av att jag var lite lat när det gällde kavlingen, men goda är de i alla fall.

img_8571

Tigern var självklart med och bakade, även om vi inte hade en helt friktionsfri dag (vem har det med en sexåring i huset?), och vi sparade till och med lite deg för att kunna baka både lördag och söndag, efter hennes önskemål.

Förutom att hon ser sjukt mycket fram emot själva julafton har hon även verkligen längtat till första december, eftersom det då är dags att börja med julkalendrarna. I år har vi faktiskt skaffat kalendern som tillhör följetongerna på tv och i radio, och förutom den har vi även varsin chokladkalender. Det här tyckte dock inte vårt barn riktigt räckte, så hon bestämde sig för att göra en egen chokladkalender. Vi fick hjälpa henne lite med att få ihop något så att det gick att stoppa in chokladlinser i luckorna och till slut blev det en kalender av det hela.

img_8574

Dessutom hade sambon och jag planerat att hon skulle få en paketkalender. Här får jag väl erkänna att det nog lite är ett sätt för mig att uppfylla en barndomsdröm, för jag minns hur otroligt avundsjuk jag var på kompisar som hade en tavla med paket att öppna varje dag. Tigern har funderat lite kring om hon skulle få någon kalender med saker (hon hade en Lego-kalender förra året) och vi har svarat att vi kanske hade en liten överraskning planerad. Så häromkvällen när hon lagt sig slog vi in alla paket och hängde upp i hennes rum.

img_8578

Gissa om hon blev förvånad när hon vaknade på morgonen?! Det har ju inte direkt gjort att hon längtat mindre till idag då hon fick börja med det första paketet, om man säger så. Men nu är vi äntligen där och jag misstänker att nu kommer dagarna bara att svischa förbi tills det är jul och lite efterlängtad ledighet.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till På väg mot julen

  1. Ping: TiLL aLLa eR SoM LäNGTaR eFTeR aTT LyFTa PePPaRKaKSBaKeT TiLL eN aNNaN NiVå – CaLLeiSM

Kommentera

