Att bli egen företagare – ett av mina bästa beslut någonsin

I år har det gått drygt 7 år sedan jag slutade på mitt förra jobb för att satsa på livet som egen företagare. Det var en lång väg fram till det beslutet, men till slut var det ingen tvekan om att det var det rätta. Jag var delägare i ett företag tillsammans med två andra och det företaget gick riktigt bra. Vi hade vuxit en del och hade flera anställda vid det laget och lönen var verkligen inget att klaga på. Det var bara det att ju mer vi växte desto mer hamnade jag i en situation jag inte trivdes i.

Dels tog det inte lång tid för mig att inse att det här med att vara chef inte var något jag trivdes med, jag gillade inte alls den rollen. I och med att vi växte ställdes dessutom andra krav på hur företaget var tvunget att fungera, jag fick ansvarsområden som jag egentligen inte var insatt i, men fick lov att sköta ändå. Jag förstår ju att man kan få arbetsuppgifter som man kanske inte har räknat med och som man får lära sig efterhand, fast det är något annat att plötsligt utses till IT-ansvarig och därmed stå för allt från inköp av datorer till att se till att vi hade en fungerande IT-lösning, när det inte alls är vad man är utbildad till.

Det blev heller inte lättare av att mina kollegor och jag hade helt olika syn på vad vi ville med företaget. Jag har aldrig varit en karriärmänniska, utan jag ville jobba med översättning. Mina kollegor ville satsa och växa, vilket innebar att allt mer fokus hamnade på allt annat än det jag ville göra i mitt yrkesliv. Det ledde till en del krockar, kan man väl säga. Inget av det här blev heller lättare av att det dessutom krockade med att sambon och jag gick igenom vårt svåraste med barnlösheten just då, vilket jag mådde otroligt dåligt av. När jag inför det här inlägget började fundera över den tiden, hur jag mådde och det bemötande jag fick från mina dåvarande kollegor var det som att glänta på locket till Pandoras ask av jobbiga minnen som jag försökt lägga bakom mig.

Jag började fundera över hur jag skulle kunna ta mig vidare, vad jag ville göra. Jag kom fram till att jag ville bli personlig tränare och utbildade mig därför till detta, innan jag lyckades sälja min andel i företaget och starta eget med en verksamhet som skulle bestå av personlig träning kombinerat med översättning. Det visade sig dock att just delen med personlig träning inte var så lätt att förverkliga, dels beroende på att det är en svår bransch, dels för att jag så småningom insåg att jag inte trivdes med att jobba med något där det är så stort fokus på vikt/viktnedgång och jag hittade inget sätt att driva den verksamheten utan detta fokus.

Så här är jag nu och jobbar i stället heltid med översättning och ingenting med träning. Ibland har det känts jobbigt att tänka på alla de pengar jag la på PT-utbildningen och som jag verkligen inte har fått tillbaka i form av inkomst från PT-klienter, men så här i efterhand tänker jag att det är priset jag fick betala för att våga bryta mig loss ur en destruktiv arbetssituation där jag kom hem och grät flera gånger i veckan. Nu styr jag helt över mitt eget arbete. Jag väljer själv vilka arbetstider jag vill ha (i alla fall i teorin, det logiska är ändå att jobba som vanlig kontorstid och sedan vara ledig med familjen), jag kan välja att vara ledig ibland om jag känner att jag har jobbat in tillräckligt och jag väljer vilka och hur många jobb jag vill ta på mig. Som det är nu har jag otroligt svårt att tänka mig att gå tillbaka till en tjänst där jag har en chef som styr och ställer.

Eftersom jag dessutom jobbar hemifrån upplever jag att jag har många andra fördelar. Framför allt slipper jag lägga tid på att pendla till och från ett kontor, eftersom det, med tanke på hur vi bor, troligtvis skulle innebära ett par timmars pendling varje dag, med allt det innebär av längre dagar på fritids för tigern och mindre tid tillsammans. Dessutom är det små grejer som underlättar vardagen, som att jag kan slänga in en maskin med tvätt mitt på dagen, vilket bara tar några minuter från arbetet, men gör en stor skillnad när man slipper tänka på det på kvällen. Dessutom har jag alltid tyckt att det varit jobbigt att dela kontor med andra, jag tycker alltid att det stör, så för mig är det perfekt att ha mitt alldeles egna krypin där inga andra pratar och låter.

Visst finns det nackdelar också, den allra största är nog det sociala. Jag är visserligen inte en person med ett enormt socialt behov, men ibland saknar jag att ha någon att växla några ord med vid kaffebryggaren eller att ha lite sällskap på lunchen. En annan nackdel är att det ibland känns som att folk inte tycker att man jobbar ”på riktigt” bara för att man jobbar hemifrån, fast just den inställningen upplever jag ändå har förändrats på senare år, när allt fler har möjlighet att vara flexibla med var de arbetar. Som egenföretagare lär jag väl heller aldrig komma upp i den lön jag hade tidigare, men pengar är ju faktiskt inte allt här i livet.

Men allt som allt är beslutet jag tog att starta eget ett av de allra bästa beslut jag tagit i mitt liv. Den frihet jag har nu är värd så otroligt mycket och när jag tänker på hur dåligt jag mådde på mitt gamla jobb råder det verkligen ingen tvekan om att jag fattade helt rätt beslut. Livet som hemarbetande frilansare/ensamvarg passar mig rätt bra, helt enkelt.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att bli egen företagare – ett av mina bästa beslut någonsin

  1. Åh vad härligt att läsa Helena! Jag hoppas kunna skriva ett sådant här inlägg om 7 år 🙂

Kommentera

