Något är det som går in i alla fall

Vi är mitt uppe i tigerns fritidsinskolning och just nu känns det ganska tufft. Tigern känner sig osäker på allt nytt och har lite svårt att komma in i lekarna med de andra barnen, och vi föräldrar är förvirrade av hur allt det nya ska funka. Det har gått knappt två dagar och jag känner mig helt slut, så man kan ju bara tänka sig hur det känns när man är sex år.

Hur som helst var jag med på fritids igår och då lekte tigern med en kompis. Utanför gården gick en vuxen förbi och körde en rullstol som det satt ett barn i kanske 10-årsåldern i. Jag reagerade själv på att barnet hade napp, helt enkelt för att det är så ovant att se ett så stort barn med napp, men det var inte så svårt att förstå att barnet hade fler än ett funktionshinder. Efteråt hörde jag att tigerns kompis kommenterade barnets napp till henne, fast jag hörde inte hennes svar.

Barnet kom sedan fram till mig och följande samtal utspelade sig:

Kompis: Det där barnet, som säkert var sex år, hade napp!
Jag: Jaha.
Kompis: Då kan man få långa tänder!
Jag: Jaså?
Tigern: Det barnet kanske hade ett litet hjärta. Ibland kan man ju vara liten på insidan fast man är stor på utsidan.

Det gjorde mig så glad att höra att en del av de saker man säger faktiskt går in och skapar större förståelse för människor som är annorlunda. För vårt barn var det en helt rimlig slutsats att även ett barn som ser stort ut kan behöva napp och dessutom kunde hon förmedla det på ett så självklart sätt. Kalla mig gärna PK, men jag gillar att kunna så små frön av förståelse för att alla inte är stöpta i samma form.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Något är det som går in i alla fall

  1. CaLLe skriver:

    Åh, vad rart av Tigern! Jag blir alldeles varm om hjärtat!
    Och du får vara stolt tills det pyser ur öronen!

Kommentera

