Semester

Sommar brukar ju innebära semester för de flesta och vår familj är inget undantag. Vi började med att tigern och jag hade en vecka tillsammans, som förutom att den präglades av pärlande (som jag skrev om i förra inlägget) också innebar ett besök på Fjärilshuset och bara lugna sköna dagar hemma tillsammans med frukost framför Sommarlov på tv.

Veckan efter det började även sambon sin semester, så att vi alla var lediga tillsammans. Den stora planen då var att vi skulle på utlandssemester. Grejen var bara att sambon hade bokat det hela och tigern och jag visste inte vart vi skulle. Jag kände nämligen att jag egentligen inte hade råd att åka på en till resa, eftersom vi redan hade bestämt att vi skulle till London och att jag skulle till NY med systerdotter. Därför sa sambon att en resa till Grekland kunde bli min födelsedagspresent under villkor att han fick boka allt och jag inte fick veta resmål förrän på flygplatsen.

Därför visste jag alltså bara att vi skulle någonstans i Grekland. Vi åkte till flygplatsen kvällen innan eftersom planet skulle gå kl 06.00, så vi sov på ett hotell på flygplatsen för att slippa gå upp kl 2 på natten. Så på morgonen var det äntligen dags för avslöjandet, och det blev vackra Zakynthos, ett väldigt bra val av sambon. Vi hade en jätteskön vecka med nästan för varmt väder. Varje kväll bjöds vi dessutom på helt fantastiska solnedgångar.


Tigern, som trots de negativa delarna av simskolan hon gick på ändå fått mer vattenvana och lärt sig nya saker att göra i vattnet, tillbringade mer tid i vattnet än på land och dessutom mer tid under vattnet än på ytan. Det var underbart att se! Hon uppskattade även hotellets kvällsunderhållning för barn, så den fick vi titta på i stort sett varje kväll. Vi vuxna tyckte väl att det var lagom kul, fast det var värt det när vi fick se tigern dansa med och ha kul.

Det är ju dessutom så skönt att vara bortrest på semestern och inte behöva tänka på vardagssaker som städning och matlagning, utan bara kan lata sig hela dagarna. Och man får för en gångs skull tillfälle att läsa mer än bara ett halvt kapitel innan man somnar på kvällen, bara det känns ju superlyxigt. Jag hade börjat läsa ”Shantaram” för ett tag sedan men aldrig riktigt kommit in i den, men nu när jag fick chansen lyckades jag ta mig igenom en stor del av den. Den är intressant men lite väl gubbig och ordrik.

När vi sedan kommit hem har vi haft några lugna dagar på hemmaplan, med besök hos mina föräldrar och min storasyster. Systerdotter har skaffat en hund som är något av det absolut sötaste jag sett i hundväg. Den tycker dessutom att det är extremt roligt med barn, så tigern och den leker oavbrutet. Jag kan väl inte förneka att jag blir lite sugen på att skaffa en, men det är ju mycket jobb med en hund och sambon har lagt in sitt veto. Men det är svårt att inte bli charmad av det här.


Nu är nästa anhalt ett hotell för att gå på Kolmården imorgon, vilket tigern har sett fram emot. Dagen efter ska vi på Boda Borg, som jag aldrig har varit på tidigare, men hört mycket om, så det ska bli spännande. Tigern gillar verkligen Fångarna på fortet, så hon tycker också att det ska bli kul. Efter det har jag bara några dagar kvar på min semester, men det låtsas jag inte om just nu.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

