Åter till New York

Efter det som hände min systerdotter på hennes resa var det länge osäkert om vår resa till New York skulle bli av, men till min glädje ville hon åka i alla fall. Hon kände att hon inte ville att båda resorna som hon hade sett fram emot så länge skulle bli förstörda, vilket är helt förståeligt. Jag var lite extra nervös inför resan dels för att jag inte riktigt visste hur hon mådde, dels för att alla resor jag har gjort de senaste tio åren har jag gjort tillsammans med min sambo, en person jag vet exakt var jag har och hur han funkar, och han vet hur jag funkar. Men nu var det dags för nytt ressällskap.

Resan dit gick smidigt, förutom att det tog så lång tid när vi skulle lämna in väskorna efter incheckningen att de sedan gick i kön till säkerhetskontrollen och ropade efter resenärer till NY så att dessa kunde gå före kön och inte missa flyget. Vi hade direktflyg och det var otroligt skönt att slippa mellanlandning utan bara komma fram direkt. Väl framme visade det sig att hotellet vi hade valt hade ett sjukt bra läge – så pass att vi såg Empire State Building från vårt hotellfönster. Viss nöjdhet infann sig när vi insåg det.

IMG_7399

Första dagen hade vi bokat in att åka upp till One World Observatory, dvs längst upp i nya World Trade Center. Upp i hissen till våning 100, ca 380 m upp, där utsikten var helt otrolig. Vi hade turen att vara där en klar dag så vi kunde se riktigt långt. Eftersom byggnaden ligger nästan allra längst söderut på Manhattan kan man se hela ön sträcka ut sig norröver och resten av staden där bortom.

DSC_0686

DSC_0682

Eftersom systerdotter tycker att tunnelbanan i NY är obehaglig använde vi apostlahästarna i stort sett hela helgen, förutom att vi tog en taxi från hotellet till One World Observatory. Så när vi var klara där knallade vi ut för att leta reda på outleten Century 21, som vi visste skulle ligga i närheten. Eftersom vi (läs: jag) glömde ta med kartan där vi hade markerat ut exakt var det låg irrade vi runt ett tag innan vi hittade det, men till slut kom vi rätt och kunde shoppa loss lite. Därefter blev det pizza på ett litet hak som verkade väldigt populärt bland lokalbefolkningen (alltid ett bra betyg) innan vi knallade vidare norrut.

Nu är det en bra bit att gå den sträcka vi skulle ta oss, men vi tog det i lagom takt och stannade i lite affärer på vägen. Fördelen med att gå var ju att vi fick se väldigt mycket av staden, så vi gick bl a igenom flera små parker. Det hade vid det här laget börjat bli ganska varmt också, men eftersom prognosen tidigare hade varnat för regn föredrog vi faktiskt värmen. Efter lite vila på hotellet skulle vi ge oss ut för middag och styrde kosan mot Shake Shack, som vi hade hört skulle ha bra hamburgare. Fast när vi kom dit blev vi faktiskt rätt besvikna, eftersom det var mer som ett lite finare McDonald’s än en restaurang-restaurang. I stället gick vi vidare till Island Burgers and Shakes, där jag var när jag och sambon var i NY förra året, eftersom jag visste att där kunde vi få riktigt god mat. Det kändes som ett mycket bättre val och systerdotter var mycket nöjd när hon konstaterade att det var en av de godaste, om inte den godaste, hamburgare hon ätit.

På lördagen hade vi planerat in att gå till High Line Park. På vägen dit laddade vi med en ordentlig pannkaksfrukost på en diner, så att vi skulle stå oss ett tag. Det är så otroligt häftigt att gå i High Line Park, för man är mitt i grönskan med en massa hus på båda sidor, som dessutom har helt olika karaktär beroende på vilken sida man tittar på. Dessutom finns det en massa blommor att titta på, såklart.

DSC_0692

DSC_0701

Förutom växtligheten samarbetar parken även med ett antal konstnärer, och det verk som väl är mest uppseendeväckande av de som står där nu är kanske ”Sleepwalker” av Tony Matelli, som helt enkelt föreställer en man som går i sömnen. Grejen är den att den är så sjukt verklighetstrogen att man knappt förstår om man tittar på en riktig människa eller inte.

DSC_0702

Efter parken knatade vi ut på stan igen. En sak som fascinerar mig så med New York är att staden skiljer sig så mycket åt beroende på i vilket område av staden man befinner sig. När vi lämnade parken var vi t ex i Meatpacking District, och det var knappt att man kunde tro att det var samma stad som när man går på exempelvis 5th Avenue. Vi skulle försöka hitta en specifik affär, så vi kom in i Greenwich Village och plötsligt var det som att befinna sig mitt i valfri film som utspelar sig i NY. Helt fascinerande!

IMG_7405

Så småningom gick vi utefter samma väg som vi hade gått innan och när vi åt lunch satt jag och tittade på kartan och insåg att området vi just då befann oss i hette Flatiron District, vilket alltså innebar att vi borde vara i närheten av Flatiron Building. En närmare titt på kartan visade att det låg bredvid huset vi satt i och vi insåg att vi hade gått förbi det dagen innan. Grejen är bara att kommer man från fel håll utan att vända sig om och titta ser huset ut som vilket som helst, det är bara när man ser det från rätt håll som man ser den smått galna utformningen på huset.

DSC_0712

Genom promenad och några obligatoriska butiksstopp kom vi tillbaka till där vårt hotell låg. Eftersom systerdotter ville gå till den närliggande Victoria’s Secret-butiken, men jag inte var särskilt intresserad och hon visste att det kunde ta tid, fick jag en stund att vila fötterna på hotellet medan hon shoppade. Helt ok deal. Under tiden letade jag reda på ett lämpligt middagsställe, som den här gången blev ett grillställe. God mat, men så galet mycket att vi väl orkade äta upp ungefär hälften av våra portioner.

IMG_7412

Så plötsligt var det söndag och vår sista dag. Frukost denna dag blev på Ellen’s Stardust Diner, där serveringspersonalen sjunger. Sambon och jag var där förra året och efter att jag berättat om det för systerdotter ville hon också dit. Sedan gick vi till Central Park där vi satt ett tag och tittade på softball. Vi gjorde tappra försök att förstå oss på reglerna, men kunde konstatera att när vi väl trodde att vi hade förstått hände något som gjorde oss helt förvirrade igen. Fast det var roligt att titta ändå.

IMG_7420

Vi promenerade lite i parken och sedan var planen att gå 5th Avenue ner och titta i affärer längs vägen, men längs vägen i parken hörde vi ett fasligt liv utifrån just den gatan. Dock var en stor del av parken avspärrad åt det hållet, så vi kunde inte se vad som hände egentligen. Till slut kom vi fram och kunde se och insåg att det var värsta paraden! Folk viftade med Puerto Ricos flagga, så vi förstod att det på något sätt var Puerto Rico-relaterat (senare googlade vi oss till att det var en dag för att fira Puerto Rico, helt enkelt, och att ca 100 000 personer gick i paraden!). Vi tänkte att vi nog kunde försöka ta oss gatan ner ändå, men eftersom vi vid varje övergångsställe var tvungna att ta oss runt kravallstaket som ledde först bort från övergångsstället en bit och sedan tillbaka gav vi upp efter ett tag. Dessutom var ljudnivån hög och det var varmt, så vi blev rätt trötta i både kropp och knopp efter ett tag.

DSC_0720

Vårt sista mål var att ta oss till en viss skoaffär, så när vi var klara där var vi helt slut och satte oss på hotellet för att invänta upphämtning till flygplatsen. Även om man är väldigt trött efter en så intensiv helg är jag så otroligt glad att vi kom iväg på resan. Det var verkligen jättemysigt att resa med systerdotter och det var bara så himla bra alltihop. Enligt rapport från min syster verkar även systerdotter nöjd och dessutom både lugnare och gladare än innan hon åkte. Det här är helt klart en resa jag kommer att bära med mig.

DSC_0728

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

