Knepigt läge

Jag hade egentligen trott att jag var klar med att skriva om knepiga familjesituationer, dels för att jag tänkt mig att läget är rätt okej, men också för att det lätt blir så gnälligt och inte så himla roligt att läsa om. Nu har jag så få läsare att det inte känns som om det spelar någon roll ändå (frågan är bara vad som är orsak och verkan…), fast nu har jag hamnat där att jag behöver skriva några rader om det i alla fall. Jag fattar om det inte verkar som en så stor grej för någon utomstående, men eftersom det håller mig vaken om nätterna behöver jag ändå skriva av mig lite.

Den som har hängt med här ett tag minns kanske att jag och min lillasyster har en lite knepig relation. Det började när jag träffade min sambo (som råkar vara lillasysters mans bästa vän) och hon då, av anledningar som nog bara hon förstod, bröt kontakten med mig. Jag har sedan gått i närmare tio år och trott att hon är arg på mig och därför ständigt försökt anpassa och förhålla mig till detta. Hon har sedermera sagt att för hennes del är detta nu överspelat och hon har lagt det bakom sig. Vi har också kunnat umgås på ett hyfsat vettigt sätt.

Jag tyckte också att jag fick detta bekräftat då vi förra året planerade present till min systerdotter (min storasysters dotter, alltså) som tog studenten. Vi gick ihop ett helt gäng och samlade ihop pengar så att studentpresenten blev en resa till New York. Min storasyster föreslog att jag och lillasyster kunde åka med som resan på sällskap, eftersom vår systerdotter nog skulle uppskatta det. I och med att lillasyster tyckte det var en bra idé tänkte jag att läget nog var rätt bra.

Fast nu känner jag mig helt konfunderad igen. Det här kanske låter banalt, men med tanke på vår historia och omständigheter känns det inte så för mig. Lillasyster och jag är nämligen inte vänner på Facebook. Jag försökte lägga till henne för flera år sedan, men hon nekade min förfrågan. Det gjorde mig såklart besviken, samtidigt som jag kände att det bekräftade att hon då fortfarande var arg på mig. Vartefter tiden har gått har det dock börjat kännas lite mer frustrerande. Det vore väl kanske heller inte så märkligt om det inte vore för att hon är vän med hela resten av min familj, plus flera av våra kusiner och min svågers pappa och bror.

Jag har därför tänkt att jag kanske borde göra ett nytt försök att lägga till henne, eftersom initiativet uppenbarligen inte kommer komma från henne, och efter att ha laddat i ett par veckor gjorde jag slag i saken i helgen. Jag vet att jag borde ha lite is i magen, för jag har ingen aning om hur frekvent hon är inne på Facebook, men hon har fortfarande inte godkänt förfrågan. Och det är så frustrerande. Ju längre tid som går, desto mer övertygad blir jag ju om att hon inte kommer att godkänna och då vet jag plötsligt inte alls var vi står, och det känns som att pratet om att hon lagt det gamla bakom sig bara har varit rent skitsnack.

Det är också svårt att undvika att fundera över hur det blir med NY-resan om hon vägrar godkänna. Det känns ju väldigt konstigt att hon ska vilja åka med mig på en sådan resa när hon inte verkar vilja ha någon kontakt egentligen. Om det nu är så att hon fortfarande har något slags agg som hon inte vill erkänna, är det ändå möjligt att godkänna förfrågan men sedan göra sekretessinställningar så att jag inte ser hennes inlägg, eftersom även hon rimligtvis borde inse att ett nekande skapar en ganska konstig situation.

Om hon inte ens vill ha den kontakten känns det i alla fall för mig väldigt konstigt att åka på en resa tillsammans, och jag vill helst säga att hon i så fall gott kan stanna hemma, samtidigt som jag absolut inte vill att min systerdotter på något sätt ska hamna i kläm i den här situationen. Jag har hela tiden haft som tanke att resan är för hennes skull och jag vill göra den till något bra för henne. Därför vill jag inte skapa någon slags oro för henne i det här. Samtidigt måste vi kunna planera resan, vilket jag har försökt inleda genom att skicka meddelanden via Messenger-funktionen för FB där jag kan skicka till båda samtidigt, dock vet jag inte om meddelandena jag skickat kommit fram till följd av att jag och lillasyster inte är vänner där. Då är det heller ingen idé att jag skickar ett meddelande för att fråga om de kommit fram, eftersom det i så fall också skulle filtreras bort.

I det här läget skulle jag alltså behöva gå via någon annan. Jag vill inte att denna andra ska vara systerdotter, eftersom det skulle kunna bli jobbigt för henne. Det är ingen idé att gå genom mamma, för hon skulle inte kunna hantera det. Möjligtvis skulle jag kunna gå genom storasyster, men hon har sagt tidigare att hon tycker det är jobbigt att hamna mellan oss systrar. Sambon har sagt att han kan försöka luska lite hos lillasysters man, fast han (maken) har å andra sidan tidigare sagt att han inte vill lägga sig i. Så här står jag och vet varken ut eller in. Förhoppningsvis får det hela en enkel lösning i att lillasyster helt enkelt visar sig vara så pass mogen att hon godkänner min vänförfrågan, men i nuläget känner jag mig ärligt talat skeptisk till det.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Knepigt läge

  1. CaLLe skriver:

    Alltså. Syskon. Suck.

    Spontant tycker jag att det här är din storasysters ansvar. Hon kan inte säga att hon inte vill stå emellan dig och din lillasyster och sedan bjuda med er båda på en New Yorkresa utan att för sin egen bekvämlighets skull strunta i att ta tag i problemet, det går ju inte. Vill hon ha med er får hon försöka lösa situationen så pass att ni kan åka tillsammans på ett sätt som är rimligt trevligt för er alla annars är det bättre att hon reser själv med sin dotter (bra lösning) eller med en av er andra (feg och dålig lösning). Om hon inte vill ta det ansvaret så blir det upp till dig. Vill du åka med någon som uppenbarligen inte vill ha med dig att göra?

    Sen kan en ju bli galen över fega och konflikträdda människor som inte vågar ta tag i problemet. Tyvärr mera regel än undantag. Folk är dumma och egoistiska och gör bara det som är enkelt. Fy och usch för det. jag antar att de känner att de kan hålla på så för att du är en trevlig människa som inte ställer till besvär när de håller på. Din syster gör som hon gör för att hon kan.

    Jag skulle skicka tillbaka problemet till din storasyster. Men det är ju jag då…

    PS – Jag håller på dig!

    • Helena skriver:

      ”Suck” sammanfattar känslan ganska bra… På ett sätt kan jag nog också känna att det är storasysters ansvar, för jag vet inte riktigt hur jag ska lösa situationen själv. Jag kan ju erkänna att jag är ganska konflikträdd själv, vilket kanske inte är så konstigt att man blir när man växer upp i en familj där alla konflikter ska sopas under mattan, men det vore fint med lite stöd också. Nu kommer jag träffa lillasyster (och övrig familj) på lördag, efter vad det verkar, då vi är hembjudna till mina föräldrar hela högen, och sambon tycker att det är ett jättebra tillfälle att helt oskyldigt säga till lillasyster, gärna så alla hör, att jag försökt lägga till henne på FB och skicka meddelanden så att vi kan planera resan, har hon sett det? Så nu går jag och filar på lämplig formulering och tonfall 😉

      Vad gäller resan är grejen också att inte storasyster ska med, utan bara systerdotter, lillasyster och jag… Jag har sagt till sambon att om lillasyster inte vill ha med mig att göra så 1. förstår jag inte hur hon kunde gå med på tanken om en sådan resa och 2. har jag ingen som helst lust att åka på någon weekend med henne. Då finns det tre alternativ, hon och systerdotter åker själva, jag och systerdotter åker själva eller storasyster, lillasyster och systerdotter åker själva. Vi får väl se hur modig jag är och hur det utspelar sig på lördag.

      Och tack för stödet!

  2. presens skriver:

    Jag hade också bollat det här till storasyster, faktiskt. Jag fattar att hon inte vill lägga sig i, men det är hennes dotter och hennes förslag att ni skulle med. Någon form av kontakt måste ni ju ha för att kunna planera – om inte fb så en whatsappgrupp?

    Kan du själv prata med lillasysters man? Är *ni* vänner på fb?

    • Helena skriver:

      Ja, jag har tänkt vidare och tänker att om vi inte kommer fram till något imorgon, när vi ska ses hela familjen, så pratar jag med storasyster och ser om vi kan lösa det hela på något sätt. Lillasysters man är jag visserligen vän med på FB, men vi har aldrig kunnat prata om den situation som varit. Jag hör ju själv när jag pratar om det hur dysfunktionellt det låter alltihop…

  3. AnnaH skriver:

    Håller tummarna för att det funkar på lördag.
    Men jag undrar lite om du möjligen skulle kunna ringa din lillasyster direkt? Och fråga hur hon ser på resan och om hon har sett dina meddelanden?

    • Helena skriver:

      Tack, vi får se hur det går imorgon. Egentligen vore väl det bästa att ringa och prata direkt med lillasyster, men jag är nog helt enkelt rädd för hur hon skulle reagera då och då försöker jag hellre lyfta det när andra är med, så att någon som är lite mer opartisk också hör vad som sägs.

  4. presens skriver:

    Hur har det gått?

    • Helena skriver:

      Vad lustigt att du frågar, för jag funderade igår kväll på om jag skulle skriva ett kort inlägg om hur det har gått, men jag tänkte att det kanske inte var någon som var intresserad ändå. Jag knåpar ihop något i stället för att skriva en lång kommentar här 🙂

  5. Ping: En liten uppdatering | Ett tigerliv

  6. Ping: En uppdatering för den som eventuellt undrar | Ett tigerliv

Kommentera

