Morotskaka av bästa sort

För ett antal år sedan ville jag baka en morotskaka och letade efter ett passande recept. Problemet var bara att inget recept uppfyllde alla de krav jag hade på vad en morotskaka skulle smaka. Därför kombinerade jag flera olika recept för att få fram det som i mina ögon är den perfekta blandningen. Det var flera år sedan jag bakade den sist, men till min födelsedag förra helgen fick den göra en comeback. Dock insåg jag att papperet jag har receptet på börjar falla sönder, så därför tänkte jag skriva ner det så att jag kan bevara det för framtiden. Det är inte bara gott, utan även väldigt enkelt. Jag har dock inga snitsiga bilder på underverket, för i min iver att börja äta glömde jag att ta kort.

Mumsig morotskaka

Kaka:
4 dl socker
3 dl olja (t.ex. solrosolja)
4 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1–2 tsk kanel
7 dl finrivna morötter
1/2–1 dl hackade valnötter

Glasyr:
200 g philadelphiaost
50 g smör
2 tsk vaniljsocker
350 g florsocker

Gör så här:

1. Vispa socker och olja till en krämig smet.
2. Vispa i ett ägg i taget tills allt är sammanblandat.
3. Blanda alla de torra ingredienserna för sig och rör sedan blandningen i smeten med de rivna morötterna.
4. Häll smeten i en smord och bröad springform och grädda kakan ca 55–60 minuter på 175 grader.
5. Ta ut och låt kakan kallna.
6. Blanda ingredienserna till en jämn smet (görs enklast med elvisp) och bred ovanpå och runt den kalla kakan.
7. Klart! Ät och njut!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Bakning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Morotskaka av bästa sort

  1. Åh! Tack! Jag älskar, älskar, älskar morotskaka, men tycker att så många recept är undermåliga. Detta ska lätt provas!

Kommentera

