Två serietips

Vi har klagat en del här hemma på hur svårt det är att hitta bra serier att titta på. De flesta är inte tillräckligt engagerande och ofta fulla med en massa trista fördomar och stereotyper som gör att vi ledsnar efter något avsnitt. Särskilt komediserier är otroligt svårt att hitta. Men nu under sommaren har vi gjort ett par fynd och jag ber om ursäkt till er som inte har Netflix, eftersom båda serierna finns att hitta där.

Det första tipset är Unbreakable Kimmy Schmidt. Vi var lite skeptiska först, för det verkade vara bara en komediserie i mängden, men så tänkte vi att vi kunde väl ge den en chans i alla fall, vilket var tur. Det var länge sedan jag skrattade så mycket till en serie. Det handlar om Kimmy Schmidt som tillsammans med tre andra kvinnor har varit inlåst i en bunker i 15 år, av en man som påstod att jorden gått under. Plötsligt blir de fria och Kimmy bestämmer sig för att börja om på nytt i New York.

Till att börja med är det svårt att inte tycka om Kimmy själv, hon tar sig an allt hon inte förstår sig på med ett gott humör och samtidigt som hon kan vara naiv har hon en orubblig kärna. Utnyttjandet av stereotyper är litet (vilket annars ofta är det komedi bygger på) och jag kan inte komma ihåg en enda gång då jag retade mig på unken sexism. Alla karaktärer är vridna ett extra snäpp, men man känner ändå med dem. Serien är rätt knasig och svår att beskriva, men efter varje avsnitt kände jag mig alldeles glad inombords och längtade till att få se ett avsnitt till.

Det andra tipset är The Fall, som jag inte hade hört så mycket om, men så läste jag att någon tipsade om den (kan ha varit hos Hej Blekk jag såg det först) och tänkte att vi nog skulle ge den ett försök. Och gissa om jag är glad att vi gjorde det! Det är så sjukt spännande hela tiden. Dessutom gillar jag verkligen greppet med att man får följa både utredningen och mördaren och hans försök att balansera familjeliv och vardag med sitt mördarliv (nej, det var ingen spoiler, eftersom det framgår redan i första avsnittet).

Men det som gör att jag älskar serien är ändå huvudpersonen Stella Gibson (spelad av Gillian Andersson som en gång i världen spelade agent Scully i Arkiv X). Hon är skärpt som få och väldigt bra på sitt jobb, men framför allt tar hon ingen skit. Mansgrisar tillintetgör hon till höger och vänster och hon ber aldrig om ursäkt för den hon är. Dessutom ger hon serien en tydlig feministisk underton, som lyfter fram många av de problem och risker som finns med att leva som kvinna i ett patriarkat. Det görs visserligen inte på ett sätt som gör det övertydligt att det är en feministisk tematik, men som feminist är det lätt att uppskatta att problemen lyfts fram, och jag tror faktiskt att det kan väcka en tanke hos en och annan som tittar. Det enda negativa jag kan säga om The Fall är egentligen att säsongerna är alldeles för korta, den första är fem avsnitt och den andra sex avsnitt.

Så om ni inte redan har sett dessa serier tycker jag absolut att ni bör kolla in dem snarast, välj efter humör.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Två serietips

  1. CaLLe skriver:

    Finns även på Swefilm… 🙂
    Ska titta så snart jag får en stund över!

  2. Jag har sett Kimmy, och gillar den, men det är något som skaver med stereotyperna… Den känns lite omedvetet rasistisk ibland.

    Den andra har jag inte ens hört talas om, så tack för tipset! 🙂

Kommentera

