It’s alive!

Till slut kommer det ett litet livstecken här, det känns väldigt konstigt att det var en hel månad sedan jag publicerade mitt senaste inlägg. Men jag har haft fullt upp med att ha semester och kände att jag verkligen behövde ta en paus från saker som krävde något av mig. Även om jag tycker det är roligt att skriva, kräver det tankearbete och det fanns inte en chans att jag skulle ägna mig åt det.

Nu är det i alla fall tillbaka på jobbet som gäller och jag försöker att väcka liv i hjärnan lite lagom försiktigt. Som en uppvärmning inför en, förhoppningsvis, produktiv blogghöst har jag lånat en lista från Hej hej vardag. Håll tillgodo!

Sommaren med tre ord: avkoppling, utflykter, trädgård.

Sommarens bästa: Legoland!

Sommarens minus: myggen. Det spelar ingen roll hur jag gör, jag blir alltid mest myggbiten i vår familj och som en bonus är jag lite allergisk, vilket gör att varje bett blir en stor blaffa som kliar hysteriskt.

Sommarens plus: att vårt barn numera är så stort att vi kan dra iväg på utflykt helt spontant utan att behöva tänka på att packa med en miljard grejer. Bonus: att barnet tycker att det är så otroligt att upptäcka och lära sig om saker.

Sommarens surprise: våra rabarber. Jag tog några plantor från mina föräldrars trädgård och de har växt som något slags hypermuterade urtidsrabarber och håller på att ta över allt. Bonus: rabarbersylt, rabarbersaft, rabarberpaj, rabarberkompott…

Sommarens sämsta köp: bikinin som jag köpte eftersom den gamla höll på att falla isär. Jag har använt den nya en (1) gång.

Sommarens bästa köp: böcker! Den här semestern har jag faktiskt haft tid att läsa och har läst ut inte mindre än fem böcker. Personbästa sedan tigern föddes.

Sommarens bästa utveckling: barnets konstant utvecklande förmåga att uttrycka sig verbalt, som numera även kombineras med mycket talande handrörelser.

Sommarens ”det blev inte av”: måla innertaket i carporten.

Sommarens infall: anmälde mig till Stockholm Fotomaraton, som går av stapeln nu i helgen. Vad har jag gett mig in på?

Sommarens bedrift: stod tigern för, när hon höll sig vaken hela den 9,5 timmar långa resan till Danmark. Hon var så exalterad inför att gå på Legoland att hon bara inte kunde somna.

Sommarens bad: om ni läste under ”sommarens sämsta köp” förstår ni status här.

Sommarens avslut: jag vägrar lyssna om någon försöker tala om för mig att sommaren redan är slut, det går jag bara inte med på.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

