Boktips för barn

Det är bara att konstatera att så här på sommaren är det jobb som gäller för min del, eftersom när alla andra går på semester blir antalet tillgängliga översättare färre, vilket innebär att den som jobbar kan jobba ungefär hur mycket som helst. Därför har jag de senaste veckorna befunnit mig djupt ner i jobbträsket och då är det bloggen som får stryka på foten. I vanliga fall brukar jag kunna sno åt mig en stund här och där för att skriva ner ett blogginlägg som jag gått och filat på i huvudet, men nu har jag varken den lilla stunden att skriva eller tiden och orken att fundera.

Hur som helst, jag tänkte i alla fall ägna några minuter åt att komma med ett boktips för den som har barn i ungefär samma ålder som vår tiger (dvs runt 5 och uppåt). Efter tips från en kompis började vi för ett tag sedan läsa en bokserie som kallas Drakriddare, av Jo Salmson och Åsa Ekström. Böckerna handlar om tiggarpojken Tam vars högsta dröm är att få bli drakriddare. Tigern fick de första två i en samlingsvolym och häromdagen köpte vi nästa två i serien. Det finns sedan två till som jag är rätt övertygad om att vi också kommer att införskaffa.

Eftersom vårt barn (och vi vuxna också, för den delen) tycker väldigt mycket om Draktränaren-filmerna tänkte vi att de här böckerna också borde vara intressanta och vi har absolut inte blivit besvikna. De är engagerande och spännande, dessutom är de välskrivna och ett nöje att läsa högt. Den enda nackdelen med dem är egentligen att även vi vuxna tycker att de är så bra, så eftersom vi nattar varannan kväll måste vi sammanfatta det vi läst så att även den som inte nattat får veta vad som hänt.

Som en bonus är de även bra ur ett genusperspektiv. Det är både flickor och pojkar som går i ”drakskola” och både kvinnor och män kan vara riddare, dessutom är det olika kön på drakarna, i stället för att det nästan enbart är manliga karaktärer, både vad gäller människor och djur, vilket brukar vara fallet. Jag har heller inte kunnat notera någon större skillnad i hur flickor/pojkar/kvinnor/män framställs i böckerna.

Så om ni har barn som precis har börjat läsa kapitelböcker är det här mitt bästa boktips. Själv ser jag väldigt mycket fram emot att fortsätta läsa böckerna.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Genus och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

