Tio år minsann!

Nu ska ni få höra något som känns smått otroligt: just idag är det tio år sedan jag träffade sambon för första gången! Tio år! Vart har tiden tagit vägen?

Vi träffades alltså på Valborgsmässoafton. Jag skulle fira tillsammans med min lillasyster (det här var på den tiden då vi fortfarande stod varandra nära) i Uppsala, tillsammans med hennes sambo (numera man) och sambons kompis E. Jag visste egentligen ingenting om E, förutom att han hade många tatueringar, ungefär. Jag kom till platsen där de andra var och hälsade på syrran och hennes sambo, och en kille som presenterade sig som D. Jag tyckte att han var sjukt snygg, men blev samtidigt lite förvirrad och undrade var den omtalade E var någonstans. I ungefär en minut, tills jag insåg att D och E var samma person, bara det att E var smeknamnet. Och jag får erkänna att jag var fast från första början. När det sedan visade sig att han hade ett hjärta av guld och samma humor som jag var det bara att inse att det skulle vara vi.

Och så har det varit sedan dess. Som alla andra har vi haft våra upp- och nedgångar, men det som har varit jobbigast har berott på utomstående faktorer, som barnlöshet och krånglande familjerelationer. Jag kan inte tänka mig någon människa som jag skulle trivas bättre att dela mitt liv med. Även om vi är enormt olika på många sätt, han är en analyserande ingenjör som röstar höger, jag är en språkvetare som går på magkänsla och röstar vänster, har vi ändå samma grundvärderingar och våra olikheter kompletterar varandra på bästa sätt. Vi utgör ett bra team vare sig det gäller att ta hand om vårt barn eller bygga Ikea-möbler. Dessutom har vi väldigt roligt tillsammans. Framför allt vet jag att han alltid finns där när jag behöver honom.

Min klippa och mitt solsken.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tio år minsann!

  1. lenaikista skriver:

    Visst är det härligt när likheterna o olikheterna griper in i varann som kugghjul (oromantisk bild, jag vet, men så känns det!). Det blir bara självklart. 😉

Kommentera

