Personlig utveckling

En sak som är ganska fantastisk med oss människor är att vi har förmågan att hela livet lära oss nya saker, ta till oss nya perspektiv och utvecklas. Sedan kanske inte alla alltid gör det, men möjligheten finns där. Vi kan läsa, lyssna, diskutera, reflektera. Ibland leder det till att vi förändrar vårt beteende, ibland leder det bara till att vi får vår världsbild bekräftad och fortsätter i samma spår, ibland avvisar vi det som irrelevant.

Det jag har upplevt är att det i vissa kretsar krävs personlig utveckling och förändring, samtidigt som man inte kan se och acceptera att en person har utvecklats och förändrats. Folk får kritik för saker de sagt för många år sedan, utan att någon hänsyn tas till vad personen har sagt eller gjort sedan dess. Det finns även en väldigt låg acceptans för att inte alla har alla kunskaper redan från början, utan den som i okunskap uttrycker sig på ett mindre lämpligt sätt blir omedelbart sågad vid fotknölarna, vilket ger ett ganska ogynnsamt debattklimat och dessutom gör att många är rädda för att ens uttala sig i vissa diskussioner.

Jag förstår att man inte alltid har ork eller lust att agera vandrande uppslagsverk och upplysa och undervisa andra hela tiden, men då kan jag tycka att det kanske är bättre att vara tyst, snarare än att skrika ”Det du säger är rasistiskt/transfobiskt/funkofobiskt/annat!” och när personen undrar på vilket sätt svara ”Meh, jag kan inte förklara allt, googla!”. För även om man försöker att uttrycka sig på ett inkluderande sätt kan det bli fel och jag tror att de flesta är villiga att ta till sig kritik för att kunna göra bättre nästa gång. Svaret ”googla!” kan vara berättigat i vissa fall, men när det gäller exempelvis ordval kan det vara extremt svårt att googla sig till det ”rätta” svaret och då leder den responsen endast till att man blir förvirrad, frustrerad och irriterad.

En del har t.ex sagt att Lady Dahmer uttrycker sig rasistiskt och transfobiskt ibland, men utöver gamla texter (som hon för övrigt har bett om ursäkt för därför att hon har insett att de är olämpliga) har jag hittills inte sett några exempel på vad hon har sagt som är olämpligt och jag tror inte det bara är jag som skulle vilja förstå bättre. Jag är mer än villig att ta till mig kritik, så länge jag förstår vad jag kritiseras för, och jag lär mig gärna av kritik som riktas mot andra, men jag får erkänna, och det kanske är jag som är trög och förblindad av mitt eget perspektiv, ibland behöver jag att någon påpekar exakt vad som var olämpligt och varför.

Jag tycker att det är viktigt att vi skapar en diskussionsmiljö som är öppen för personlig utveckling. Ingen kan kunna allt från början och samtidigt som jag har förståelse för att många är trötta på att behöva förklara samma sak om och om igen, så kommer vi heller ingen vart genom att skrika åt människor som inte har samma kunskaper som vi själva har. Jag känner själv ibland en rädsla för att ge mig in i vissa diskussioner med andra feminister för att jag är rädd att säga något som är ”fel” och få en massa skit för det och det tycker jag är jättetråkigt.

Jag tror att fler skulle kunna vara med i och ta till sig feministiska diskussioner om vi var mer öppna för att det alltid kommer att finnas någon som är mindre insatta i ett område. Kritisera och problematisera gärna, men kanske inte på ett sätt som får att andra känna sig dumma och rädda. En rädd människa har svårare att ta till sig nya kunskaper och det blir inte lättare av att man känner sig missförstådd och förorättad. Så ja, jag förespråkar faktiskt ett visst mått av God Ton™.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Personlig utveckling

  1. lenaikista skriver:

    Håller med dig på alla punkter. Låter fjäskigt, men är faktiskt sant. 😉
    ”Jag tycker att det är viktigt att vi skapar en diskussionsmiljö som är öppen för personlig utveckling.”: Perfekt formulering

  2. Ping: Vågar man vara en dålig feminist? | Ett tigerliv

Kommentera

