Lite ynkligt

I mitt förra inlägg nämnde jag ju att det kändes som att jag höll på att bli förkyld och att det i så fall var riktigt taskig tajming. Tyvärr visade det sig att jag hade rätt. I fredags kväll låg jag med 39 graders feber… Visserligen försvann den under natten, men det utvecklades under helgen till en riktigt praktfull förkylning.

Envis som jag är skulle jag såklart ändå baka till sambons födelsedagsfirande (fast jag drog faktiskt ner ambitionsnivån lite åtminstone). Resultatet blev ett stycke helt misslyckad tårta och ett gäng mycket lyckade eclairer. Tårtan skulle ha en browniebotten och den var det väl inget fel på, men det var värre med chokladmoussen som skulle utgöra fyllning. Trots att jag gjorde enligt receptet var moussen efter tre timmar i kylen i princip helt rinnande och att försöka lägga den på en tårtbotten för att sedan lägga på ytterligare en botten var bara att glömma. Den serverades i stället som brownie med chokladsås. Desto gladare blev jag över eclairerna som blev riktigt bra. Jag har aldrig gjort det förut men har förstått att det är lite knepigt, så det var kul att de blev lyckade. Titta så fina!

Eclairer

Fast nu tycker jag mest synd om mig själv. Jag är hostig, täppt i näsan och har ont i ögonen. Dessutom räknar jag verkligen ner timmarna, eftersom jag absolut vill åka på den löparweekend som är inplanerad i helgen. Jag har sett fram emot den sedan i julas och jag orkar inte ens tänka på hur besviken jag skulle bli om jag inte kunde åka. Så jag har typ idag på mig att få den här förkylningen att ge med sig. Glass hjälper, va? Om inte annat skulle det få mig att känna mig en liten aning mindre ynklig.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

