Selfien – upplyftande eller nedtryckande?

De senaste dagarna har jag läst två mycket intressanta inlägg som tar upp och diskuterar selfies. En del har tidigare lyft fram selfies som ett feministiskt verktyg (t.ex. Lady Dahmer), eftersom man själv kan välja hur man framställer sig, vilket kan göra att man undviker objektifiering och också kan vara ett sätt att acceptera sitt eget utseende. De två inläggen av Mondokanel och Vardagsrasismen tar dock upp att det inte är riktigt så enkelt, utan att även selfien befäster samma skönhetsnormer som vanligt.

Jag tror absolut att selfies kan fungera som ett verktyg för många att ta makten över hur man framställer sig, det är ingen annan som bestämmer över hur bilden ser ut, utan det gör man helt själv – ingen annan har något att säga till om. Men stämmer verkligen det? Hur många av alla selfies därute bryter egentligen mot de rådande normerna för hur vi ”ska” framställa oss på bild? En del gör något annat (Karins Konstgrepp är t.ex. ett lysande undantag), men i övrigt styr i stort sett samma normer som för alla andra porträttbilder och framför allt är det just de bilderna som genererar likes och positiva kommentarer.

För egen del har jag försökt att förlika mig med selfies, men jag tycker att det är otroligt svårt. Visst, jag väljer själv hur jag vill framställa mig och vilka bilder jag visar för andra, men det hjälper inte, eftersom jag fortfarande känner mig obekväm med att se mitt eget ansikte på bild. Varje gång bekräftas att mitt utseende inte följer rådande skönhetsnormer. Här vill jag citera Lisa/Mondokanel:

Mitt twitterflöde formligen flödar av nyårslooker där smala, vackra kvinnor poserar framför spegeln i fantastiskt smink och hår och utseende. Människor jublar, wow vilken vacker kvinna, hundra favoriter, femtio retweets. Självklart triggas mitt självhat, och mina egna selfies möts av talande tystnad och avund eftersom mitt eget yttre är så uppenbart mindre uppskattat. Igen, detta är ingens fel, men är väl för fan något som tyder på att selfien som frigörande verktyg inte är helt perfekt. Som frigörande verktyg har vi inte alla samma möjligheter.

Nu lägger jag sällan upp selfies, mycket för att jag innerst inne faktiskt inte vill utsätta mig för att se hur tydligt det skiljer sig åt i de reaktioner jag får jämfört med vad en del andra får. Det blir en allt för tydlig bekräftelse av att jag inte följer normen och hur mycket jag än försöker intala mig att utseendet inte är det viktiga sitter det ändå så djupt att det är svårt att bortse från. Nu kanske allt det här låter väldigt självömkande (det finns alltid någon som har det värre, ”tänk på barnen i Afrika”), men det är inte det det handlar om. Det handlar om strukturer och normer som sitter så djupt rotade i oss alla att även när vi försöker frigöra oss ifrån dem kommer de tillbaka och slår oss i huvudet och sätter oss på vår plats.

Hur vi ska förändra det här vet jag inte och för oss som har växt upp i ett samhälle där ett vackert utseende premieras så mycket som det gör är det otroligt svårt att frigöra sig ifrån det. Därför sätter jag mitt hopp till att kunna förändra för framtida generationer. Som avslutning vill jag länka till en text som handlar just om hur vi kan förhålla oss till utseende och skönhet när det gäller barn, skrivet av Linus Jonkman, som bland annat skriver:

Ifall vi slutar att behandla utseende som det mest relevanta hos en människa kan våra barn få chansen att gå igenom livet och känna sig vackra hela tiden.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Selfien – upplyftande eller nedtryckande?

  1. Alltså, du har en jättepoäng, men jag kan bara inte låta bli att garva åt det där med perfekt smink och hår. Nog för att jag älskar min profilbild på fb, men särskilt normsnygg är jag inte, och håret ligger inte precis tämjt.

  2. Och nu inser jag att det kanske låter som att jag fiskar komplimanger. Jag tyckte bara att det var en intressant iakttagelse. Visst har jag också de där bilderna i mitt flöde (men det är mer champagneglas och sandstränder än piffade människor), men det är vanligare att folk lägger upp vardagsbilder, tycker jag. Självklart väljer man bilden där man tar sig bäst ut (inte tittar i kors – såvida det inte var meningen, inte har håret för ögonen och så vidare) men överlag tycker jag att folk ser ut som de gör mest, även på facebook (och – i lägre utsträckning – på instagram, där de flesta leker med filter och sånt).

    • Helena skriver:

      Haha, nej jag uppfattade det inte som att du fiskade efter komplimanger. Det jag däremot tänkte när jag läste din första kommentar var att vi ju ofta är våra största kritiker och det du ser i din egen bild kanske inte är samma sak som andra ser. En bild kan ju även förmedla andra saker som gör att även om man inte är normsnygg på en bild kan den utstråla exempelvis styrka och coolhet, vilket kan uppfattas som vackert. Det där med smink och perfekt hår var det dock inte jag som skrev, däremot tyckte jag att iakttagelsen var intressant.

      Och visst lägger folk ofta ut vardagsbilder (fast då ser jag nog inte selfies framför mig i första hand), vilket jag verkligen gillar, men å andra sidan möts inte de lika ofta av tillrop om personens skönhet. Det finns däremot en viss typ av ”ansiktsbilder” som jag ofta ser ger just den reaktionen, vilket jag aldrig kan påminna mig att jag har fått. Inte för att det varit mitt mål, bara att det går att se en skillnad.

Kommentera

