2014 i listform

Jag kan inte låta bli att göra en lista över året som gått, den här är snodd från Enligt Ellen, som i sin tur snott den från Underbara Clara.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Sprang en mil. Lämnat in en stämningsansökan var också en ny grej, men inget jag kan prata så mycket om, mer än att den är riktad mot de vi köpte vårt hus av.

Genomdrev du någon stor förändring?
Inte direkt, det mesta har liksom lunkat på.

Blev någon du känner förälder i år?
Min lillasyster fick barn förrförra veckan, men det var deras andra, så det kanske inte räknas.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Inget som jag kommer på.

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov.

Vilka länder besökte du?
Sweden, baby!

Bästa köpet?
Nya ridstövlar. Jag hade haft de gamla i över tio år och det började märkas. Nu gäller det bara att gå in (rida in) de nya så att de sitter riktigt bra och jag slutar få kramp i vaderna när jag rider med dem.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Det känns ju rätt sorgligt att jag inte kommer på något just här, men det har tyvärr varit ont om toppar i år.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015?
Energi, motivation, engagemang.

Vad önskar du att du gjort mer?
Kunnat vara mer närvarande tillsammans med min familj. Jag känner att den allmänna håglösheten har påverkat även det, vilket har gett mig väldigt dåligt samvete.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Prokrastinerat.

Favoritprogram på TV?
Vi har sent omsider börjat titta på Homeland (visserligen på Netflix, men jag tycker det räknas ändå) och är helt fast. Vi har snart sett de tre första säsongerna på rekordkort tid och börjar fundera över hur vi ska göra för att se den fjärde säsongen som inte finns på Netflix än.

Bästa boken du läste i år?
Självklart Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Det totala bottennappet var Metro 2033, av en rysk författare som jag inte ens ids googla namnet på just. En helt oengagerade historia med ruttna mans-och kvinnoroller.

Största musikaliska upptäckten?
Jag upptäcker inte så mycket ny musik numera, men i år upptäckte jag i alla fall The Pretty Reckless, som jag inte kunnat sluta lyssna på.

Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Jag har inte den sortens jobb där man har ”stora framgångar”, så den största bedriften känns ibland som att det helt enkelt är att ta sig igenom ännu ett arbetsår utan att få spunk på vissa kunder och deras krav och idéer.

Största framgång på det privata planet?
Att vi slutfört de största och viktigaste jobben i trädgården.

Största misstaget?
Inget, egentligen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare. Liksom håglös mest hela året.

Vad spenderade du mest pengar på?
Saker till vårt hus, både i trädgården och inomhus.

Något du önskade dig och fick?
Ett nytt objektiv till kameran, med stort zoomomfång. Jag trodde verkligen inte att det fanns en chans att jag skulle få det och därför uttalade jag aldrig någon önskan om att få det, utan funderade mest över när jag skulle kunna få råd att köpa det (om väldigt länge, var svaret), så gissa om jag blev glad och överraskad när jag fick det av sambon på min födelsedag! Han hade smugit lite och pratat med min kusin fotografen för att se till att jag fick rätt grejer.

Något du önskade dig och inte fick?
Mer energi, bättre humör och mer tålamod.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Jag skulle ha firat den med att genomföra mitt livs första millopp, men tyvärr blev jag förkyld och fick avstå, till min stora besvikelse. I stället bakade jag inför firandet med familjen som vi hade dagen efter, och på kvällen blev det smörgåstårta med rosévin.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Även här svarar jag mer energi, bättre humör och mer tålamod.

Vad fick dig att må bra?
Vår underbara unge.

Vem saknade du?
Mig själv.

De bästa nya människorna du träffade?
Nu har jag visserligen inte träffat dem (än), men jag har fått kontakt med några nya människor genom den här bloggen och det känns riktigt kul. Så är det faktiskt en jag råkat träffa också, vink vink till dig.

Mest stolt över?
Att jag till slut tog mig runt den där milen som jag haft som mål så länge. Och så är jag ju stolt över vår unge mest hela tiden.

Högsta önskan just nu?
Att nästa år ger lite bättre övergripande humör med fler toppar och betydligt färre dalar. Att kunna känna mig mindre irriterad på mina föräldrar, eftersom jag tror att mitt spända förhållande till dem har påverkat mitt humör mer än jag tror att jag har insett.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Förhoppningsvis kan jag åstadkomma någon form av yrkesmässig förändring som gör att jag känner mig lite mer inspirerad och får jobbet att kännas lite roligare, vilket jag hoppas ska kunna ge mer positiv energi i vardagen.

Det blev ju en lite smådeppig lista, fast det är svårt att skriva något muntert om ett år som på så många sätt har varit präglat av nedstämdhet. Nu är det bara någon dag kvar tills ett alldeles nytt år börjar som jag hoppas ska innehålla nya möjligheter och en mer positiv känsla i kroppen. Så med det vill jag passa på att önska er ett riktigt gott nytt år!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

