Begreppsförvirring

I helgen när vi satt och åt sa tigern vid ett tillfälle att ”det är tjejer som kan vara mamma, och killar som kan vara pappa” varpå vi svarade att det oftast är så, men att ibland kan tjejer vara pappa och killar vara mamma. Fast när jag sedan tänkte efter blev jag lite osäker på om vi verkligen sa rätt och nu kan jag inte reda ut mina tankar och undrar om någon kan hjälpa mig eller tipsa mig om någonstans där jag kan få svar. Jag hoppas verkligen att jag kan uttrycka min fundering utan att det uppfattas som transfobiskt.

Jag tänker nämligen så här: man behöver inte ha snippa för att bli mamma och man behöver inte ha snopp för att bli pappa, så långt känns allt klart. Om man har blivit tilldelad ett kön vid födseln men sedan definierar sig som det andra (eller något däremellan, men då blir resonemanget ännu krångligare, så jag får nog inte in det här) kommer man ju att kalla sig för det upplevda könet, dvs om man tilldelats könet flicka vid födseln men definierar sig som pojke kommer man att kalla sig för pojke, och i förlängningen då även pappa, om man får barn. Om man även genomgår en könskorrigering finns ju fortfarande möjligheten att få barn, eftersom kravet på sterilisering har tagits bort, vilket exempelvis innebär att en man kan ha snippa/livmoder och föda ett barn och kalla sig pappa.

Men det är nu jag känner att det blir rörigt i huvudet. Om en person t ex blivit tilldelad könet pojke vid födseln, men sedan definierar sig som flicka, då ÄR man ju en flicka, kan det då ändå förekomma att man kallar sig ”pappa” om man skulle få barn? Tänkte vi fel när vi sa att även tjejer kan vara pappa och killar mamma? Vi vill ju inte göra det allt för krångligt för vårt barn, samtidigt som vi inte vill säga saker som är fel. Därför hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut de här tankarna innan jag trasslar in mig ännu mer. Jag förstår ju att det kan vara svårt att svara på hur det ser ut i alla tänkbara situationer och för alla människor, men kanske någon har något klokt att komma med.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Begreppsförvirring

  1. CaLLe skriver:

    Eh, nu rörde du till det för mig också! Jag har faktiskt ingen aning och jag känner ingen jag kan fråga heller… så nu kommer jag att fundera på det här dygnet runt tills jag fått ett bra svar!

  2. Jag tänker att förälder som är man = pappa, förälder som är kvinna = mamma. I grunden. Sen finns det givetvis föräldrar som föredrar andra tilltal.

    Har du läst Ester Roxbergs bok? Hon pratar i alla fall om sin pappa hela tiden, även när hon använder kvinnonamn och pronomenet ”hon”. Så i det fallet kan en kvinna vara pappa.

    Rent allmänt gillar jag att gardera mig. ”Oftast är det så här, men ibland…”

    • Helena skriver:

      Jo, det var så jag tänkte också och därför blev jag fundersam över om det verkligen gick att säga att exempelvis en man kan vara mamma. Men tack vare din kommentar föll det på plats, för jag insåg att det till exempel självklart kan finnas föräldrar som börjat leva som det kön de inte tilldelats vid födseln först efter att de fått barn, så att en kvinna kan vara pappa eller en man mamma. Eller andra anledningar. Då känner jag mig helt tillfreds med vår ”oftast… men ibland…”-gardering. Tack! 🙂

Kommentera

