Politik eller sandlåda

Det stora samtalsämnet de senaste dagarna har väl för de flesta varit budgetomröstningen i riksdagen och hur Sverigedemokraterna ska ställa sig i omröstningen. Inte helt förvånande har SD utnyttjat detta tillfälle till max och sugit ut så mycket uppmärksamhet de bara kan ur det hela och gjort allt för att lägga fokus på sig själva och sina frågor. Eller ”frågor” är ju inte helt sant, ”fråga” är väl mer korrekt.

För hur mycket SD än har försökt göra gällande att de har andra hjärtefrågor som äldreomsorg och högre A-kassa har de nu visat sitt rätta ansikte och förklarat så tydligt de bara kan att det är invandringen som är det som gäller för dem. De gjorde det också med hela Sveriges blickar mot sig och utan att få några som helst motfrågor, utan kunde föra ut sin propaganda helt fritt. Jag kan bara tänka mig hur de njöt av situationen och den situation de nu har varit med om att skapa. ”Hybris” kallar Expressens Anna Hellgren det och jag får lov att hålla med. Det är rätt intressant hur de verkar tro att en majoritet av svenska folket håller med dem om att invandringen måste stoppas. Det är i alla fall helt uppenbart att det var precis den här situationen de strävade efter.

Ingen vet riktigt vad som händer nu med budgeten och om det här kommer att leda till nyval. Jag tycker dock att det är lite intressant att fundera över vad som skulle hända om det blev nyval. Hur många som röstade på SD sist kommer att göra det igen nu när de har visat att det är invandringsfrågan som i princip är deras enda fokus? (Pratet om äldreomsorg och A-kassa var uppenbarligen bara tomt valfläsk, eftersom de nu hade chansen att rösta på en budget som satsade på bland annat dessa delar, men valde att inte göra det, för de orsakar hellre så mycket kaos som möjligt.) Deras kärnväljare rubbar man såklart inte, för de är ju med på det tåget sedan länge, men jag undrar vad de som övergick till SD för att de även tyckte att de hade en bra politik på andra områden säger nu. Blev det lite för mycket för människor som egentligen är för allas lika värde, fast de tycker att andra partier inte har någon plan för invandringspolitiken?

Det är ju otroligt svårt att sia om vad som kan hända, men min förhoppning är ändå att SD har förlorat väljare på att göra så här. Jag funderar också över om ett nyval skulle gynna exempelvis F!, som låg så snubblande när gränsen för att komma in i riksdagen. Kan man tänka sig att de som var ”on the fence” och egentligen ville rösta på F! men valde att inte göra det för att de hellre la sin röst på ett parti som redan fanns i riksdagen för att inte ”slösa bort” sin röst nu skulle rösta på sitt egentliga förstahandsval?

En annan sak som jag har noterat efter valet är att jag upplever att smutskastningen har tagit nya proportioner mellan anhängare till blocken. De som röstat på Alliansen verkar finna någon slags skadeglädje i att de rödgröna inte lyckas genomdriva den politik de önskar, vilket jag tycker känns lite obehagligt. Nu var det de rödgröna som vann, om än knappt, och att då vilja stjälpa dem till gränsen för att vi riskerar ett nyval känns som rena sandlådefasoner. Nej, jag anser inte att man måste hålla med det andra blocket bara för att det var de som vann, jag tycker dock att Alliansen har visat sig vara otroligt dåliga förlorare på ett sätt som jag inte kan minnas att jag har sett tidigare. Om man nu menar allvar med att man inte vill ge Sverigedemokraterna makt har man uppenbarligen valt helt fel väg, eftersom man genom att vägra samarbeta har gett dem just precis den makt de så hett har eftersträvat. Fyraåringarna på mitt barns förskola är bättre på att samarbeta och hitta lösningar än vad våra politiker är just nu.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

