Utvecklingen, liksom…

Jo, jag tänkte skryta lite om vårt barn igen. Jag gissar att många andra barn är lika henne på så vis att de blir väldigt intresserade av vissa saker periodvis. Det varierar t ex vad tigern gillar att sysselsätta sig med, vissa perioder är det mycket lego, andra pärlplattor, andra att rita. Nu har det varit mycket pärlplattor ett tag, men det har alldeles nyligen övergått till att rita. En del av det innebär att vi vuxna får i uppdrag att rita specifika saker och just den här perioden har jag därför fått producera ett antal teckningar med Elsa och Anna från filmen Frost. Nu är jag inte överdrivet konstnärligt lagd, så kvaliteten har … ehum … varierat.

Men det intressanta är att vi har kunnat se en helt galen utvecklingskurva i och med det här intresseskiftet. Det var inte länge sedan (vi pratar alltså ett par månader) tigern ritade människor som såg ut så här.
IMG_3715-0.JPG

Om vi jämför det med teckningen av Elsa och Anna (såklart) tillsammans med snögubben Olof som hon kom hem med från förskolan häromdagen kan man se en viss skillnad.
IMG_3716-0.JPG

En del av det har säkert att göra med att hon sett hur vi har ritat och sedan härmar hon det, men det krävs ändå en del för att återskapa bilden man har i huvudet på ett papper. Bara detaljrikedomen är imponerande.

Dessutom har vi varit på läsårets höjdpunkt idag, nämligen utvecklingssamtalet. En grej som kändes riktigt bra att höra var att vår unge går sin egen väg och gör saker utifrån det hon vill. När de ska välja vad de vill göra väljer hon det hon själv känner för, inte det kompisen gör, och hon har även gjort självständiga val när de har haft röstning om vilken bok som ska läsas, utan att låta sig påverkas av vad andra har valt. (Röstningen har gått till så att barnen har fått varsin kapsyl som de sedan har fått lägga vid den av tre böcker som de vill läsa. Pedagogerna har dock sett att många valt utifrån kompisarnas val, så de har nu gjort om så att röstningen blir lite mer ”sluten”.) Förhoppningsvis kan hon fortsätta behålla den förmågan att följa sin egen vilja, det lär ju inte direkt bli lättare med åren.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Utvecklingen, liksom…

  1. Ja, Elsa och Anna, på tal om besatthet… *suck* Nåja, det finns sämre filmer att snöa (see what I did there) in på.

    För övrigt ritar din tiger bättre än vad jag gör. 🙂 (Min unge, däremot, ritar inga människor alls, när hon väl någon gång ritar. Just nu ritar hon mest skattkartor…)

    • Helena skriver:

      Ja, den filmen verkar de flesta ungar snöa (haha!) in på. Men som sagt, det kunde vara betydligt värre.

      Jag kan ju säga att vår unge nu inte är långt efter mina ritade alster. Skattkartor känns igen här också 🙂

  2. Anelan skriver:

    Vad härligt att Tigern lyssnar på sitt eget tänkande och tyckande och agerar på det. Låter som att hon har en (i alla fall i relation till detta) solid inre kärna som möjliggör det? Jag hoppas som du att framtiden kommer visa att Tigern fortsätter på samma valspår. Faktiskt att det är en sak som jag kan vara orolig över när det kommer till M, han bryr sig och påverkas oerhört mycket av omgivningen. Liten däremot tittar betydligt mer inåt i sitt varande och viljande och det känns hoppfullt. Gissar att båda sätten har sina sidor (både fördelar och nackdelar?) men kan inte låta bli att känna att det är extra skönt att Litdn är som hon är då hon är tjej. Tragiskt men sant.

    • Helena skriver:

      Ja, det var verkligen jättehärligt att höra det. Jag får uppfattningen att hon, som du säger, har en ganska solid inre kärna och jag får en känsla av att hon föredrar att definiera sig själv än att andra gör det, och det tycker jag är så himla fint. Jag känner som du att det känns lite extra bra att hon visar den sidan som tjej, eftersom samhället på många sätt är så ruttet för tjejer.

  3. Den andra mamman skriver:

    Men så fantastiskt det låter! Jag blir alldeles glad av att läsa detta!

Kommentera

