Fyraåringars besatthet

Det här är vad som har gått på repeat hemma hos oss de senaste veckorna:


Den nya leken på förskolan kallas nämligen ”hårdrock” och innebär helt enkelt att man leker hårdrocksband. Självklart innebar detta att tigern ville lyssna på och se hårdrock (det räcker nämligen inte att höra musiken, videon är viktig också), så vi visade den första videon ovan och sedan var det liksom kört. Både sambon och jag lyssnar ju på hårdrock, så hon får gärna gå i våra fotspår och jag ser mycket hellre att hon lyssnar på det här än Sean Banan och Smurfhits *ryser* Eftersom just Twisted Sister var mina favoriter när jag själv var barn tycker jag förstås också att det är lite roligt att de återkommer. I alla fall var det det de första 20 visningarna…

Vi har även försökt introducera lite andra grupper för att bredda bilden, jag har särskilt försökt visa grupper med kvinnliga musiker, men det är ändå dessa två låtar som återkommer, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur de framträder rent visuellt och den ändå ganska enkla musiken. Samtidigt känner jag att det faktiskt hade kunnat vara värre. De är trots allt hyfsat normbrytande, med sina långa hår (det var inte länge sedan tigern trodde att killar inte kan ha långt hår), färgglada utstyrslar och sminkning. Dessutom innehåller videorna inget sexualiserat eller objektifierande, bara en sådan sak.

Sedan blir man ju onekligen lite stolt när barnet kommer hem och berättar att en av förskolekompisarna sagt att tjejer inte kan spela hårdrock och hon kommenterar det med ”det var jättetokigt sagt av honom!” Även om låtarna med de kvinnliga musikerna inte blivit favoriter har alltså ändå principen fastnat, så det blir en liten seger till genusmorsan. Nu återstår bara att se hur länge vi står ut med att lyssna på samma låtar om och om igen.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fyraåringars besatthet

  1. Ja, vad är det med fyraåringar och deras besatthet?!

    • Helena skriver:

      Jag vet inte, men herregud vad de kan snöa in på saker! Man blir ju smittad själv också, sådär så man kan replikerna i filmerna så väl att man trots att man inte tittar vet vad som kommer…

Kommentera

