Inte direkt den bästa veckan man kan tänka sig

Den senaste veckan har inte riktigt varit av det allra bästa slaget. Vi kan börja i lördags. Tigern var lite småförkyld hela förra veckan, men inte så farligt, fast i lördags kväll vaknade hon någon timme efter att hon hade somnat och var väldigt ledsen och hade svårt att andas. Vi ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte att vi skulle åka till akuten. Eftersom vi bor ungefär mitt emellan två sjukhus sa de att vi kunde välja om vi ville åka till sjukhus A eller sjukhus B. Vi valde sjukhus B, eftersom det är något närmare. Kl 22.50 packade vi in oss i bilen och åkte.

När vi kom dit fick vi dock veta att de har ingen barnakut, så egentligen skulle vi åka vidare till sjukhus C, med ytterligare 20 min resväg. Vi fick komma in ändå och fick ett fantastiskt bemötande av en läkare och en sköterska. De kunde konstatera att det inte verkade vara någon större fara, så vi kunde åka hem i stället för att åka vidare till barnakuten. Så knappt en timme, ett stick i fingret och en barnkräk på toaletten senare kunde vi åka hem. Tigern sov sedan i vår säng, medan vi själva mest låg vakna och lyssnade på hennes andning.

Pigga som mörtar (yeah, right) tog vi oss an söndagen. Dags att rösta, vilket alltid är lite spännande och högtidligt. Efter det var det vårdcentralen som gällde, eftersom vår lilla skrutt fortfarande lät som om hon andades genom ett sugrör. Där konstaterades att hon hade någon form av virusinfektion och hon fick luftvägsvidgande och blev plötsligt ett helt annat barn. Det blir ju lite skillnad när man plötsligt får luft, liksom. På kvällen var det valvaka och det var då ingen rolig upplevelse. Gick och la mig med tårar i ögonen. 13 % jäkla procent till SD! Under natten hade jag faktiskt ett nästan helt färdigt blogginlägg om valet klart i huvudet, men eftersom jag inte klev upp och skrev ner det (vilket jag lika gärna hade kunnat göra, eftersom jag ändå inte kunde sova) var hälften bortglömt måndag morgon. Kanske kan jag locka fram det igen om jag får tid, fast hittills har jag inte hunnit.

Måndag VAB kombinerat med valdepp och vartefter dagen fortlöpte började jag själv känna mig lite krasslig, så självklart vaknar jag förkyld på tisdagen. Vilket väl hade kunnat vara inte mycket mer än irriterande om det inte vore för att jag på lördag är anmäld till mitt livs första millopp. Ett lopp som jag har laddat inför i flera månader och som nu antagligen inte blir av. Resten av veckan har jag druckit honungsvatten like there’s no tomorrow i hopp om någon slags bättring i tid, fast ska jag vara realist inser jag ju att det nog är rätt kört. Så otroligt besviken!

Som om inte en förkylning vore nog har jag bara haft jobb som har krånglat de senaste dagarna. Ingenting har funkat som det ska och när man känner sig hängig är det inte direkt optimalt att behöva ägna hela dagarna åt att lösa problem, när hjärnan knappt lyckas tänka något vettigt genom dimman av snor. Så nej, det här har inte varit en av de roligaste veckor jag varit med om. Det borde bara kunna bli bättre i alla fall. I helgen fyller jag år, men födelsedagar är ju inte längre direkt som när man var barn. Nåja, det är i alla fall en orsak till att få baka och äta tårta. Mmm, tårta…

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Inte direkt den bästa veckan man kan tänka sig

  1. Oj. Vi har haft exakt samma problem, minus akuten. Men akuttid på vårdcentralens helgmottagning med andning i mask, penicillin och kortison hem. Två veckors uppehåll, sen in igen, och hem med bricanyl och inhalator…

    *ignorerar allt om valet*

    • Helena skriver:

      Så pass. Vi slapp i alla fall andning i mask och antibiotika, så jag antar att man får vara tacksam för det lilla. Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka heller. Hoppas er lilla är bättre nu!

Kommentera

