Jodå, jag lever

Nej, jag har inte försvunnit från jordens yta, jag har bara fullt upp med att ha semester. Vi håller ett lagom semestertempo och har hunnit med lite av varje. Vi har t ex varit och hälsat på Pettson och Findus och då fick vi med oss vår egen lilla katt.

20140729-115905-43145491.jpg
Där var vi inte direkt ensamma och med runt 30 graders värme var det en utmattande upplevelse för alla inblandade. Fast tigern var nöjd och vi träffade även på Sven Nordqvist som var där och signerade böcker, så nu har vi en signerad Pettson och Findus-bok hemma. Har man varit och hälsat på det gänget blir det onekligen en del prat om pannkakstårta, så det blev vi tvungna att göra ett par dagar senare.

20140730-202200-73320895.jpg

När min 18-åriga systerdotter fick höra talas om det fällde hon den underbara kommentaren ”Pannkakstårta till middag?! Det har jag aaaldrig fått!”.

Vi har även hälsat på goda vänner, grillat med grannarna och åkt motorbåt med min syster och hennes familj. Tigern älskade att åka båt och hade ett lyckligt leende på läpparna hela tiden.

Under allt detta har vi, som resten av landet, tagit oss igenom en riktig värmebölja. Jag har egentligen inget emot värme, men då vill jag gärna ha lätt tillgång till bad samt hyfsat svalt inne. Så har det inte riktigt varit, kan man väl säga. I vårt hus har temperaturen legat runt 27 grader mest hela tiden, lite lägre i sovrummet på natten med öppet fönster. Det i kombination med hög luftfuktighet gör helt klart att energinivån blir rätt låg, både hos oss och våra stackars tjockpälsade katter. Det sätter även ett effektivt stopp för eventuell vettig och djuplodande tankeverksamhet.

Och så badet då. I området där vi bor finns en badplats och det verkar ju helt perfekt med en badplats inom några minuters gångavstånd hemifrån. Problemet är bara att eftersom folk inte kan lära sig att inte spola ner bindor och annat som inte alls hör hemma i en toalett har det blivit stopp i områdets avlopp som sedan har flödat över ut i vattnet och gjort det otjänligt de senaste två veckorna. Verkligen jättekul att det tajmats med årets varmaste veckor. Tack för det, liksom.

Nu är vi på väg mot Norrköping och Harry Potter-utställning för att imorgon gå på Kolmården. Med tanke på hur länge jag sett fram emot att gå på utställningen hoppas jag verkligen att jag inte blir besviken.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

