Konsten att få tyst på okända människor man träffar på barnkalas

– Är tigern ert äldsta eller ert yngsta barn?
– Nä, det är bara hon.

Åh, detta härliga antagande att alla har/vill ha/kan få fler än ett barn! Och nej, jag tänker inte göra det allra minsta för att lätta på den tryckta stämning som uppstår i den situationen. Du kan gott sitta där och fundera över det lämpliga i den fråga du just ställde, så sitter jag här och tittar ut över blomsterängen.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Konsten att få tyst på okända människor man träffar på barnkalas

  1. Anelan skriver:

    Kan inte bara folk sluta förutsätta saker och ställa öppna frågor istället?! Det är ju inte ens svårt, oavsett vad det handlar om. Heja dig som låter ansvaret ligga där det hör hemma och inte räddar situationen. Känner mig inspirerad och funderar på om jag kanske ska börja med det jag också.

    • Helena skriver:

      Nej, jag fattar inte heller att det ska vara så svårt att ställa öppna frågor, helmärkligt. Först kände jag att jag kanske borde säga något för att lätta upp stämningen, men så kände jag att det var ju faktiskt inte jag som sagt något dumt, så det fick vara.

  2. Men vilken sjukt konstig fråga att ställa? Varför inte åtminstone fråga ”har ni fler barn?” Åtminstone! Då är ju ett ja-svar lika passande som ett nej-svar liksom.

    • Helena skriver:

      Det var nog faktiskt den konstigaste varianten på ”har ni fler barn”-frågan jag har fått. För övrigt blev jag tillfrågad av en gammal man igår om vi har fler barn och först blev jag lite glad att han ställde en så öppen fråga, tills jag svarade nej och han sa ”det kommer nog, ska du se”… Han såg lite häpen ut när jag svarade nej på det också 🙂

  3. Oj. Nog för att jag är van vid ”hur många barn har ni?”, ”tänker ni skaffa fler barn?”, ”när kommer nästa då?” och en hög andra frågor, men just den där har jag sluppit. Tack och lov.

    Och inte bara att personen förutsatte att ni hade fler barn, hen förutsatte dessutom att ni hade två, varken fler eller färre. Intressant.

    • Helena skriver:

      Nej, mycket märklig fråga, verkligen. Å andra sidan var det inte det enda hen sa som fick mig att mentalt rynka på pannan och tänka ”whaaaat?”

Kommentera

