Låna böcker på förskolan

Den trogna läsaren av den här bloggen vet att jag är en stor förespråkare av att läsa för och med barn. Jag har till exempel tagit upp det här. Vi har läst regelbundet för vårt barn sedan hon var ungefär ett halvår, då vi började med godnattsaga varje kväll, men vi hade börjat bläddra i böcker redan innan dess. Till att börja med var nog inte själva berättelsen det viktigaste, utan närheten, att man fick en stund tillsammans.

Det här har vi fortsatt med varje kväll (undantagen under hennes fyraåriga liv kan nog räknas på fingrarna och har oftast berott på att vi varit iväg och hon burits sovande från bilen direkt till sängen) och det är en viktig stund för både henne och oss. Vi läser förstås vid andra tillfällen också och hon ber oss ofta att göra det. Hon sitter gärna och tittar i böcker själv och vissa kan hon nästan utantill, så det händer att man hör henne sitta på sitt rum och läsa sagor för sig själv, ibland den historia som faktiskt är i boken, ibland en helt egen berättelse.

För oss har det här med läsningen varit helt självklart, vi har inte haft någon egentlig baktanke med det utöver att det är en värdefull stund tillsammans, men vi vill också gärna förmedla glädjen i att läsa. Samtidigt har vi förstått att det är en fördel att vara van vid läsning när man börjar skolan. Därför blir vi alltid lika förvånade när vi hör hur få föräldrar det är som läser för sina barn. Det finns forskning som visar att 1984 läste 80 % av föräldrarna för sina barn varje vecka, 2006 var det 65 % och 2012 hade det sjunkit till 35 %. Vi pratar alltså inte ens varje dag, utan varje vecka! Med tanke på att annan forskning visar att 80 % av barns ordförråd kommer från böcker förstår man att detta påverkar barnens språkinlärning. För ett barn i förskoleåldern kan det skilja flera tusen ord i ordförrådet hos barn som man läser för, jämfört med barn som man inte läser för.

I syfte att inspirera fler föräldrar att läsa för sina barn har man därför i vår kommun inlett ett projekt i samarbete med bland annat biblioteken så att det går att låna böcker på förskolan. Därför finns det nu på tigerns avdelning en sådan här hylla i kapprummet:
20140613-115355-42835385.jpg
(Jag utgår ifrån att det finns likadana på de andra avdelningarna.) Här kan man låna max två böcker per gång och man får ha dem i en vecka. Jag tycker att det här är ett jättebra initiativ. Tyvärr tror jag att många glömmer den fantastiska resurs som biblioteken är och att biblioteken då kommer ut på det här sättet tror jag är utmärkt. Framför allt om föräldrarna själva inte är några stora läsare av böcker tror jag att det här kan sporra dem att åtminstone läsa för sina barn. Om inte annat så för att det är en så spännande grej för barnen: de kommer själva att be att få låna böcker från hyllan och be att föräldrarna läser dem när de har kommit hem.

Det enda jag har en liten invändning mot är att jag upplever att man hade kunnat ha ett lite bättre genustänk bakom de böcker som väljs ut för att stå i hyllan. Jag hade önskat en lite större mångfald bland de som representeras i böckerna. Nu gissar jag på att det inte är förskolan själva som bestämmer vilka böcker som ska finnas, men jag utgår ifrån att de i alla fall borde ha något litet att säga till om. Så det blir väl till att vara den jobbiga morsan igen och fråga om de skulle kunna tänka sig att bredda vyerna lite. Men annars får detta projekt två stora tummar upp av mig!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Låna böcker på förskolan

  1. Fast jag undrar lite över de där undersökningarna. Jag svarade på en enkät någon gång där det frågades hur ofta jag läser för mitt barn. Och det är absolut inte varje dag. Kanske tre dagar i veckan? Fyra ibland. Däremot blir barnet läst för varje dag.

    Men jag gillar projektet med att låna böcker på förskolan. Vi kommer alldeles för sällan till biblioteket och köper alldeles för många böcker.

    Har ni läst böckerna om Mormor och Morfar?

    • Helena skriver:

      Fast det var just det som förvånade mig i den undersökning som presenterades i materialet om det här projektet, nämligen att föräldrarna inte ens läser för sina barn varje vecka. Inte varje dag är väl en sak, men inte ens en gång i veckan? Det är förvånande. I mina ögon alltså.

      Nej, de böckerna har vi inte läst. Måste kolla upp 🙂

Kommentera

