Vi har blivit med tonåring

Vi hade nog trott att det skulle dröja ett antal år till, med tanke på att tigern bara är fyra år, men det verkar som om vi har blivit med tonåring redan nu. Hon har nämligen börjat slänga in ett lagom indignerat ”hallå!” i var och varannan mening. Urval från de senaste dagarna:

– Hallå! Kan någon flytta in mig?
– Jag vill inte göra det här längre, hallå!
– Jag vill ju, hallå!, hålla i den!
– Men hallå!

Var hon har fått det ifrån har jag ingen aning om, jag vet bara att det låter otroligt roligt. Det går bara inte att låta bli att le , fast vi gör vad vi kan för att inte skratta åtminstone. Vår fyraåring, tonåringen.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vi har blivit med tonåring

  1. Det låter exakt som min fyraåring. Jag trodde att det kom från förskolan, men det kanske är något trendigt just nu. 😉

  2. Idag: *stamp med foten* Nu är du orättvis! Jag tänker INTE vara här med dig om du ska vara på det viset! Nu GÅR jag! *stamp, stamp, stamp* *pang i dörren!*

    Vad hände?!

    • Anelan skriver:

      Vad jag skrattade när jag läste din kommentar! Jag stod som en fågelholk häromdagen när M ackompanjerad av stamp i golvet sa ”Ska det vara på detta viset så vill jag att du går! Annars går jag!” Vad får de allt ifrån? Vilka hemliga informationskällor gällande fyraåringstrender använder de sig av? Jag vill också veta…

    • Helena skriver:

      Haha! Det var väldigt bekant! Vi har fått höra ”nu känns det som att ni tjatar” en hel del, men även utbrott som liknar det du beskriver. Jag hade hört att 6-årsåldern kallas ”lilla tonåren”, men att det började redan i 4-årsåldern hade jag ingen aning om 🙂

  3. Anelan skriver:

    Åh vad jag känner igen! Lite skönt att läsa att det är fler föräldrar som upplever samma sak. Här är det ”Du lyssnar ALDRIG på mig mamma!” tillsammans med ”Jag skaaaaaa” (som svar på alla påminnelser) gärna följt av ett ”Ta det lugnt!” som blivit klassiker de senaste veckorna. Svårt att hålla mig för skratt. (Det där med att påminna har jag dock dragit ner på.)

    • Helena skriver:

      Visst är det skönt! Vi har också dragit ner på påminnandet, efter att vi fått höra så mycket att vi tjatar. Å andra sidan räcker det ibland att säga till en gång för att klassas som tjatig… Men nog är det svårt att hålla sig för skratt ibland.

    • Ja! Precis! ”Du lyssnar aldrig på mig! Jag får aldrig säga det som är viktigt!”

      Vissa saker vet jag ju precis varifrån de kommer, om vi säger så, men kanske inte just detta.

Kommentera

