Cynikern har ordet

Ingen kan väl ha missat historien om busschauffören som stannade för att trösta en gråtande flicka, men om du ändå gjort det kan du följa länken däråt <- och läsa uppföljningen här. Jag håller med om att det är en fin berättelse, men med risk för att låta väldigt cynisk och kanske lite bitter vill jag ställa följande fråga: tror ni helt ärligt att det hade blivit samma ståhej om det hade varit en kvinnlig busschaufför som stannat för att trösta ett barn? Räck upp en hand och ropa ert namn!

*hör en knappnål falla och ser en tumbleweed rulla förbi*

Jag är nämligen helt övertygad om att det är det faktum att det var en man som visade omtanke om ett barn, och särskilt att det var en liten flicka, som gör att folk gått helt bananas över det hela. På SVT:s Facebook-sida är det alltså tiotusentals som har gillat inlägget om den här nyheten. Hade det varit en kvinna hade det setts som självklart att hon skulle bry sig om ett litet barn, ni vet modersinstinkt och allt det där, och det hade antagligen inte varit något som någon ansåg värt att ta en bild på och lägga upp på Twitter. Vem tar en bild på något som anses som självklart och kallar det en nyhet?

Men nu var det en man som gjorde samma sak och då har folk plötsligt hopp om mänskligheten och tycker att han är världens finaste. Det får mig att tänka på en replik i filmen Monsters Inc. där ett av monstren (manligt, såklart) visar oro för ett barn och får kommentaren ”vilken kärleksfull far!”, för det anses inte som självklart att en man ska vara kärleksfull och bry sig om barn. Men seriöst, vad är det för märklig syn vi har på män egentligen? Det är väl självklart att de känner kärlek till barn på samma sätt som kvinnor, bara för att man råkar ha en snopp och definiera sig som man är man inte en känslokall robot. Att en Riktig Man™ inte ska visa känslor är däremot en samhällsnorm som är skadlig inte bara för männen själva, utan även för barnen och kvinnorna i deras omgivning. Nej du, jag tror mer om män i allmänhet än så.

Fast jag glömde, det är ju feministerna som står för manshatet och vill nedvärdera männen. Sorry.

*backing away*

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Cynikern har ordet

  1. Calle skriver:

    Jag såg om det där på nyheterna men förundrades väl mest över att det blev sånt ståhej kring att någon var omtänksam? Vilken värld lever vi i då det blir ett scoop av att någon är snäll? Han gjorde ju bara det som varje människa ska göra – ta hand om andra. Fattar ingenting.
    Ja, och så håller jag med dig i övrigt också!

    • Helena skriver:

      Jag håller med, det är helt galet att det ska bli världens grej av att någon visar lite omtanke. Vad har vi för förväntningar på andra egentligen? Det är rätt sorgligt när man ser det på det sättet.

Kommentera

