Lite trans* på morgonkvisten

I morse när jag och tigern satt och åt frukost frågade hon mig ”Visst kan inte killar ha livmoder?”. Funderingen kommer från boken Hur görs bebisar (rekommenderas!), som hon fick när hon fyllde år. I den pratar man om att det krävs en livmoder för att en bebis ska kunna växa och att en del kroppar har en, medan andra inte har en. Vi har då sagt att det oftast är tjejer som har en livmoder.

Nu kände jag att när frågan kom på det här sättet var det ett bra tillfälle att bredda begreppen lite. Att svara ”ja” på hennes fråga vore ju faktiskt att ljuga. Jag kände dock att jag behövde väga mina ord ganska noga, dels för att det inte får bli för krångligt när man pratar med en 4-åring, dels för att jag inte är någon expert på frågor som gäller trans*personer och därför inte ville säga något som blir fel. Samtalet blev ungefär så här:

Jag: De flesta som kallar sig killar har ingen livmoder, men en del har det.
Tigern: Men alla tjejer har en livmoder.
Jag: Nej, de flesta har det, men en del har det inte.
Tigern: Det behövs ju en livmoder för att bebisen ska kunna komma ut genom snippan.
Jag: Ja, det gör det. Och oftast är det tjejer som har livmoder, men det finns killar som har det också.

Krångligare än så blev det inte. Det som är så skönt med barn är ju att det inte är så mycket som är konstigt för dem, så hon accepterade att jag sa. Jag tror att eftersom tanken på att en del har livmoder medan andra inte har det redan har introducerats genom boken blev det inget konstigt att det kan vara så här. Antagligen kommer frågan att komma upp igen, eftersom hon funderar väldigt mycket över det mesta i livet just nu, och förhoppningsvis kan vi göra det till något helt odramatiskt även i fortsättningen.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Lite trans* på morgonkvisten

  1. Jag har gjort en del försök till ickecisnormativa diskussioner om fortplantning och sexualitet, men det är assvårt att förklara något som jag inte helt förstår själv, och det märks att fyraåringen blir förvirrad. Just nu är det ”flickor har snippa och pojkar har snopp” som gäller, och även om jag försöker förklara och bredda så går det inte så bra. Hon är väldigt svartvit, mitt barn. Delvis är det väl åldern, men delvis är det personligheten. Men jag ligger i.

    • Helena skriver:

      Ja, just det där att förklara saker som man inte har klart för sig själv är ju jättesvårt, men samtalet vi hade blev som tur var inte så invecklat att jag inte kunde förklara 🙂 Egentligen var jag lite förvånad att hon inte kom med några protester alls, för hon brukar vara väldigt bestämd och, som ditt barn, rätt svartvit, fast jag tror som sagt att det var en fördel att de i boken vi läst skriver just att ”några har, andra har inte”, utan att specificera vilka som har eller inte.

  2. Jag tror att det är bra som du gjorde, att inte krångla till det. Jag hoppas att jag kommer lyckas med det när Fjunet börjar ha såna frågor.

    • Helena skriver:

      Det är ju väldigt lätt att krångla in sig i invecklade förklaringar (det är inte bara en gång det har hänt…), så jag är glad att jag i ett sådant här ämne lyckades hålla det enkelt.

  3. Lyckan skriver:

    Älskar den där boken! Gillar verkligen uttrycket ”en del kroppar har….spermier/ägg/livmoder” istället för ”män/kvinnor”. Vi läser den med vår ettåring, och har gjort i ett par månader. Han sitter som förtrollad och pekar och säger ”Dä?”. Han förstår självklart i princip ingenting av den än 🙂

  4. Ping: OLIKA förlag | Om OLIKA i media

Kommentera

