Harmoni

Jag måste säga att jag älskar verkligen vår trädgård. Det har varit sjukt mycket jobb för att komma dit vi är nu och vi är inte riktigt klara än, men den ger mig ändå så mycket glädje. Det jag ägnar mest tid och som ger mig mest glädje är rabatterna. Att plantera små plantor eller lökar och sedan se hur det växer upp något vackert gör mig harmonisk. Jag kan gå och titta i rabatterna varje dag och även om det för någon annan kanske inte ser ut att hända så mycket från dag till dag ser jag ändå skillnaden och blir lika glad varje gång.

Jag tänkte därför bjuda på några bilder på vad som händer i rabatterna just precis nu.

Kungsängsliljorna är först ut att blomma, så otroligt söta blommor.

DSC_1067

Tulpanerna blommade fantastiskt förra året, men jag visste inte om de skulle komma tillbaka i år, så jag blev väldigt glad när de dök upp. I mitten av februari dök de första spetsarna upp, vilket känns sjukt tidigt.

DSC_1090

Fler tulpaner, den till höger kommer att vara nästan svart när den slår ut.

DSC_1092

Kejsarkronan är från en lök som tigern valde ut i höstas. Så häftig blomma, nästan en meter hög, som dessutom har en lite säregen lukt.

DSC_1097

Pionerna är på gång.

DSC_1098

Lite långbent besök.

DSC_1102

Klematisen har vaknat till liv. Kanske borde jag ha klippt ner den, men jag har inte lyckats lista ut om jag ska göra det eller inte, så jag chansar på inte.

DSC_1104

Löjtnantshjärtat börjar redan få blomknoppar.

DSC_1107

Schersminen har också vaknat till liv. Doften av schersmin är något av det bästa jag vet, jag önskar att den kunde blomma hela sommaren, men så funkar det ju tyvärr inte.

DSC_1109

 

 

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

