”Det är dyrt att vara genusmedveten!”

I diskussioner kring att behandla barn genusmedvetet dyker ofta frågan om kläder upp, eftersom de flesta genusmedvetna föräldrar gärna vill undvika att placera sina barn i ett fack beroende på vilket kön barnet har. Just detta med kläder är inte den viktigaste frågan när det gäller genus, men det är trots allt så att barnens utseende påverkar omgivningens bemötande. Det är förstås inte fel med typiskt ”killiga” eller ”flickiga” kläder, men man vill helst kunna erbjuda andra alternativ också så att barnen upplever att de har alla möjligheter. En sak jag har reagerat på när föräldrar efterfrågar tips på var de kan hitta könsneutrala färgglada gläder är att tipsen ofta blir märken som är ganska dyra och varför inte ekologiska och rättvisemärkta när man ändå är i farten.

Inget ont om de dyrare märkena, och jag vill absolut inte klaga på personer som köper ekologiskt och rättvisemärkt, men i sanningens namn har kanske inte alla en plånbok som räcker till, men eftersom tipsen gärna hamnar på dessa märken förstår jag att många kan tycka att det här med genusmedvetenhet mest verkar som en dyr hobby som fokuserar på yta och vem som kan ha den mest könsneutrala garderoben till sitt barn. Om man ofta ser den aspekten förstår jag att man kan bli provocerad av det hela. Jag skulle dock vilja betona att man inte alls behöver ha en stor plånbok för att göra könsneutrala klädval, däremot kan man behöva tänka till lite extra.

Jag erkänner att vi handlar en del kläder från Villervalla, men den främsta anledningen till det är att den enda klädbutik för barn som finns i vår stad säljer just det märket. Allra mest kläder handlar vi faktiskt på Lindex och KappAhl, som ju inte är särskilt dyra kedjor. Visst har jag åsikter om den trist traditionella könsuppdelningen av deras barnkläder, men det går trots allt att hitta en bra blandning av kläder och färger även i dessa affärer. För det mesta finns det ett bassortiment i alla möjliga färger (som dessutom ofta tillhör deras billigare kläder, gärna med 3-för-2-erbjudanden) och med detta som grund kan man sedan ta valda delar från flick- och pojkavdelningarna för att få ihop något som känns bra.

Det man däremot kan behöva är lite extra tid (vilket i sig kan vara ett privilegium), eftersom man måste kolla igenom båda avdelningarna, i stället för att exempelvis kunna gå till en sektion med kläder i rätt storlek där alla modeller och färger finns utan könsuppdelning (som i butiken i vår stad, se här). Man får heller inte glömma att om man har fler än ett barn och dessa har olika kön är det helt klart mer ekonomiskt att tänka att alla barn kan ha alla färger, eftersom man då slipper köpa en helt ny garderob till barn nummer två.

Jag vill även tillägga att visst är det ett privilegium att ens kunna fundera över frågor kring genus och bemötande. Har man fullt upp med att få vardagen, ekonomin och livet att gå ihop kanske det inte är det som känns mest prioriterat, men det är en mycket större diskussion som jag inte har möjlighet att gå in på här. Det jag dock vill poängtera efter detta inlägg som enbart handlat om yta är att genus inte primärt handlar om ytan, att SE mest genusmedveten ut i omgivningens ögon, utan om ett förhållningssätt där man försöker erbjuda alla barn alla möjligheter att utveckla alla sina egenskaper och intressen. Det kan man göra även om man har en dotter som helst går klädd i prinsessklänningar dag ut och dag in.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

