En tigerdag

Idag fyller vår alldeles fantastiskt underbara tiger år. Förra året skrev jag om hur det gick till när hon blev till, så det behöver jag ju inte dra igen. I stället kan jag bara konstatera hur mycket roligare livet blivit nu när hon finns hos oss. Det har samtidigt blivit jobbigare på en hel massa sätt, men allt det där andra vi får gör det värt allt.

Hon utmanar oss varje dag att tänka om och tänka nytt, gång efter annan får vi nya perspektiv på både stort och smått här i livet. Ena dagen lär vi oss något om att hantera konflikter, nästa dag lär vi oss något om hur man gör när man drejar. Ibland känns det som om livet bara är vardagar som staplas på varandra, men så kommer de där stunderna som får det att kännas som om hjärtat ska sprängas, stunder som häromdagen när hon och jag låg i soffan och fantiserade om vad vi skulle göra om vi hade tio armar eller när man får världens största kram och ett ”du är bäst!”.

Hon är omtänksam, klok, rolig, viljestark, busig, snäll, snabbtänkt, talför, klurig, glad, envis och en hel massa annat inbakat i ett enda magiskt paket.

Varje dag känner jag tacksamhet för att hon kom till just oss – nu tror jag ju inte på någon gud, men jag sänder ofta en tacksam tanke till den läkare i Danmark som hjälpte oss den där dagen hon blev till. Varje dag oroar jag mig för att något ska hända henne, jag skulle vilja skydda henne mot allt farligt som finns ute i världen, men jag inser ju att enda sättet att skydda henne är att låta henne själv upptäcka farorna som finns. Varje kväll tittar jag på henne när hon sover och gläds åt att hon finns. Fyra fantastiska år med ett fantastiskt barn.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

