2. Det här är feminism inte för mig

Dags för del 2 i 10 texter om feminism, vilket är ”Det här är feminism inte för mig”.

Feminism är för mig inte manshat, i alla fall inte i den meningen att feminister går omkring och hatar alla män. Däremot kan jag känna en avsky mot ”manligheten”, den struktur som gör att ”manligt” är överordnat ”kvinnligt”. Det finns massor av jättefina män därute (jag lever t.ex. med en av dem) och jag vill absolut inte män i allmänhet något illa. Däremot har jag svårt att tolerera beteenden som förtrycker eller skadar andra, och eftersom manliga beteenden ofta är förtryckande och skadliga till sin natur kan jag inte tolerera dessa.

Feminism är heller inte en strävan efter att kvinnor ska ta över makten i samhället och skapa ett matriarkat där männen förtrycks (på det sätt som When darkness falls beskriver i detta briljanta inlägg). Nej, det feminismen vill är att alla människor ska vara jämlika och att alla egenskaper, känslor och beteenden ska ha lika stort värde, bortsett från förtryckande och skadliga sådana. Även om vissa män kanske upplever att de blir förtryckta när de förlorar den stora makt de haft hittills tror jag att det endast handlar om en rädsla för att förlora denna makt och det kan för många vara svårt att se vad denna makt faktiskt består i (typ så här). I själva verket har kvinnor ännu inte tillnärmelsevis samma makt som män, och vi strävar som sagt heller inte efter att ta över, endast att ses som likvärdiga. Jämställdhet är målet, vilket alltså inte innebär att sätta kvinnorna över männen.

Feminism handlar inte om att sudda ut skillnader mellan könen. Det handlar snarare om att man inte tror att det är några större skillnader mellan kvinnor och män som beror på att vi är just kvinnor och män, utan att det handlar om individuella skillnader som inte är könsbundna. Dessa individuella skillnader ska självklart få finnas kvar, vi vill inte alls klä alla i en beige kroppsstrumpa som inte visar några fysiska kvinnliga eller manliga attribut. Däremot vill vi att människor ska få utvecklas till sin fulla potential efter sina alldeles personliga egenskaper, inte utefter de egenskaper vi förutsätter att en person har baserat på vilket kön vi antar att denna har.

Slutligen är inte alla feminister fula. Däremot handlar feminism om rätten att vara ful om man vill det, eller snygg om man hellre vill det. Som jag skrev i mitt första inlägg om vad feminism är för mig handlar det om att ha friheten att bestämma över sin egen kropp och att ingen annan har rätt att bedöma eller bestämma hur någon annan ska se ut. Kvinnor ska inte ständigt behöva bedömas, och dömas, utefter sitt utseende eller sin knullbarhet eller i syfte att tillfredsställa den manliga blicken, utan ibland vill en kvinnokropp faktiskt bara vara en kropp, inte ett recensionsobjekt.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 2. Det här är feminism inte för mig

  1. Ping: Tio texter om feminism | Ett tigerliv

Kommentera

