Böcker!

Tänk att man kan bli så glad av att hämta ut ett paket på Posten (eller nja, det är ju inte på Posten nuförtiden, utan i närmaste affär) och öppna det när det innehåller det här:

20140326-132812.jpg

Petra Krantz Lindgrens bok har jag sett fram emot att läsa ända sedan jag hörde att den skulle komma. Jag brukar läsa hennes blogg och får alltid med mig något tänkvärt därifrån, så jag tror inte att jag kommer att bli besviken på boken. Jag ska försöka återkomma med en recension när jag har läst den. I paketet fanns även ”Hjärta av jazz” av Sara Lövestam, som jag också ser fram emot. Jag läste ”Tillbaka till henne” för några månader sedan och blev så förtjust att jag nu försöker pracka på den på andra så fort jag får chansen – min systerdotter fick den i julklapp och just nu är mitt ex utlånat till en kompis (som för övrigt håller på att läsa den nu och varje gång vi ses säger hon ”åh, så bra boken är!”).

Innan jag beställde böckerna gjorde jag en förfrågan på FB för att se om någon där hade tips på bra böcker, så ”Canada” av Richard Ford är resultatet av den förfrågan, ”Himlens fånge” av Carlos Ruiz Zafón är det indirekt eftersom jag blev tipsad om hans första bok, som jag läste för några år sedan, men då upptäckte jag att han släppt en ny. Dessutom slank det med en bok av ryssen Dmitrij Gluchovskij av bara farten, för jag tänkte att det är sällan man läser ryska böcker.

Eftersom vi firar tigerns 4-årsdag inom kort blev det två böcker till henne också (båda från Olika förlag), ”UppfinnarJohanna och skrämselmaskinen” samt ”Hur görs bebisar?”. Boken om bebisar har nyligen kommit ut och jag kände direkt att det var en bok jag ville ha, eftersom den är tänkt att passa alla tänkbara familjeförhållanden och att man kan prata om den med barnet utefter hur ens egen familj ser ut. Jag läste igenom den när jag öppnat paketet och jag får erkänna att jag faktiskt blev alldeles tårögd av hur fint den var skriven. Jag ser verkligen fram emot att läsa den med vårt barn.

Nu ska jag bara läsa ut den inte alldeles lättlästa ”De fattiga i Łódź” av Steve Sem-Sandberg, så att jag kan få hugga in på alla godbitarna. Petras bok står först på listan!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Livet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Böcker!

  1. Det är underbart när man har en massa bra böcker att se fram emot! Sara Lövestam skriver gudomligt bra!

    • Helena skriver:

      Visst är det! Fast med tanke på hur lång tid det tagit att läsa halva De fattiga i Lodz är jag rädd för att det kommer ta ett tag innan jag får börja på de nya böckerna… Jag behöver mer lästid.

  2. presens skriver:

    Min fyraåring älskar Uppfinnarjohanna, men tycker att boken är ”jättedöläskig fast på ett ganska bra sätt”. Själv har jag fortfarande inte kommit över att bröderna heter Sten och Stanley. 😉

Kommentera

