Saker man ser med nya ögon

De senaste åren har jag lärt mig en hel massa om synen på kvinnor och kvinnokroppen, vilket har gjort mig mer övertygad som feminist. Det här har bl a påverkat hur jag ser på t ex film och musikvideor. Som ung och smått clueless kunde jag svälja en hel del exploatering av kvinnor utan att reagera nämnvärt på det, vilket inte riktigt är fallet nuförtiden. Senast idag fick jag för mig att jag skulle titta på videon till Shakira och Rihannas låt Can’t Remember to Forget You. Tanken bakom beslutet är inte glasklar, eftersom det inte är riktigt min musiksmak, uppenbarligen måste det bero på något slags masochistiskt drag kombinerat med att någon nämnde på radion häromdagen att de störde sig på hur kvinnorna porträtterades i videon. Så ja, jag tittade, vill du göra detsamma är det bara att göra så här:

Hm, jag kanske skulle utfärdat en varning först? För maken till sunkig video var länge sedan jag såg. Båda kvinnorna är så sexualiserade att man bara häpnar. Förutom all hud som visas så sitter/ligger de i en säng, mer eller mindre smeker sig själva, det juckas så det står härliga till och de förföriska blickarna står som spön i backen. Symboliken med de jättestora cigarrerna känns ju… uppenbar, minst sagt. Det jag även reagerade starkt på (som jag inte hade gjort för några år sedan) är hur de reduceras till kroppsdelar, kameran zoomar ständigt in på delar av deras kroppar, vilket gör att de inte är hela människor, utan bara objekt till för att tillfredsställa den manliga blicken. Genusfotografen skriver mycket bra om porträttering och objektifiering av kvinnor i bildspråk.

Dessutom är det något slags lesbiskt antytt tema i videon, men som vanligt framställs det lesbiska sexet inte som något mellan två kvinnor, utan något där kvinnornas sex är till för mannen. Om man tittar på hur kvinnorna beter sig i videon tittar de aldrig på varandra (vilket är det normala om man är attraherad av någon), utan blicken är hela tiden mot kameran på ett sätt som antyder att deras sexighet inte är för varandra utan för en åskådare = en man. Som vanligt reduceras den kvinnliga sexualiteten till att inte ha något värde i sig, utan endast det värde som mannen ger den. Det budskapet förstärks dessutom av att de i låten sjunger om en frånvarande manlig person. Så. Jäkla. Tröttsamt.

Tänk om hela videon i stället hade varit som de delar som visar Shakira spelandes gitarr och trummor, där hon ser tuff och stark ut. Där kan vi snacka cool brud som inte ser ut att endast sträva efter att behaga en man. Fast nej, så kan vi ju inte ha det…

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

