En liten påminnelse

Ibland är det nyttigt att påminnas om vissa saker. I helgen när vi var och roade oss i storstan var tigern hemma hos mina föräldrar och som vanligt när hon är där hade hon toppenkul. De har ju tiden att verkligen ägna sig åt henne, vilket gör att det blir lek och annat roligt i stort sett hela tiden när hon är där.

Vi spolar fram till i morse. Jag var i badrummet och höll på att göra mig i ordning för att gå lämna tigern på förskolan. Jag trodde hon var på sitt rum och lekte, men hon hade i själva verket satt sig i soffan och hon ropade på mig och ville att jag skulle komma dit. Jag svarade att jag nästan var klar och så gick jag dit så fort jag kunde. När jag kom fram till henne såg hon lite ledsen ut, så jag frågade vad det var. Svaret var ”Jag vill hellre vara hos mormor och morfar!”. Mitt hjärta höll på att brista.

För jag förstår henne ju, det är klart att det är roligare att vara hos mormor och morfar som har all tid i världen att ägna åt henne när hon är där, än att vara med mamma och pappa som håller på med tråkiga saker som att laga mat, städa och fixa. Så jag satte mig med henne i knät och vi pratade. Jag sa att jag förstår att det inte är så kul när vi inte hinner ägna henne så mycket tid när det är både jobb och förskola och annat som tar tid. Jag lovade också att vi föräldrar ska skärpa oss, att vi ska vara mer med henne när vi har chansen, för hon är ju det allra bästa vi har och vi vill vara med henne hela tiden, men ibland är det så mycket annat som tar vår tid.

Det är så himla lätt när man är mitt uppe i vardagen att man fastnar i de där tråkiga vardagssakerna, i stället för att göra det vi faktiskt tycker är roligt. Så nu är det bot och bättring som gäller här hemma!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En liten påminnelse

  1. Anelan skriver:

    Jag tänker ofta på det där med vad som är viktigt och inte. Vad som ibland känns väldigt viktigt men som så självklart inte är det vid eftertanke. Jag brukar ha som återkommande grej att sitta en kväll och fundera kring de saker som jag för tillfället prioriterar mest och varför det är så och vad konsekvenserna blir och varför. Och utifrån detta prioritera om, modifiera eller fortsätta. För jag tänker att det viktiga är att vara medveten om att det är val som görs och vad för konsekvenser dessa val medför.

    För några veckor sedan berättade hon jag älskar och vill dela mitt liv med, mamman till mina barn, att hon vill flytta isär. Det har varit några absurda veckor som gått men är det någonting som jag tänkt ofta på är det hur tydligt det i detta chockkaos är vad som är viktigt och inte. Hur enkelt det är att prioritera bort saker som annars känns omöjliga att vara utan/låta bli. Jag som annars inte kan andas i ett stökigt hem kan plötsligt gå och lägga mig utan att plocka upp och undan. Jag som annars måste (jodå, rätt ordval) ha kontroll över vardagsplaneringen (gärna ett tag i förväg) känner att det viktigast är här och nu, planerandet kan vara spontan och göras om. För det viktigaste just nu är så uppenbart. Tack och lov att det i alla fall är så att det som är viktigast är uppenbart. Mitt i allt kan jag bara hoppas att hur denna situation än blir och slutar så tar jag med mig insikten om vad som är viktigast och låter det så förbli när vardagen är här igen. För jag tänker att den borde komma, även om det inte känns så just nu.

    • Helena skriver:

      Åh, så tråkigt att höra, vad ledsen jag blir för din skull! Jag förstår att det verkligen får dig att se vad som är viktigt på ett helt nytt sätt. Det är synd bara att det ska behövas något så stort för att man ska inse det, min erfarenhet är att det svåra sedan är att komma ihåg det när lugnet lägger sig och det nya blir vardag. Hur det än löser sig för dig hoppas och tror jag att det blir bra till slut, även om det kanske inte känns så när man är mitt uppe i kaoset och sorgen.

  2. Anelan skriver:

    Jag har tänkt en del på det du skrev, att det är synd att det ska behövas något stort för att inse vad som är viktigt. Först höll jag med men nu vet jag inte. För jag tror att jag mer känner att jag har fått bekräftat att det som jag tycker är viktigt är just det. Visst att jag prioriterar städning och planering i vanliga fall, men det är ju för att i vanliga fall är det saker som får mig att må bra. Som får mig att kunna orka och hinna det som jag tycker är viktigt. Absolut att min syn på det som är viktigt har ändrats, det viktiga har blivit än viktigare (jösses vad jag knarkar ordet viktigt) och några viktigsaker har tillkommit. Men mest av allt har jag fått bekräftelse på att det som jag i lyckan tyckte var viktigt är viktigt även i kris, och det känns väldigt bra. Jag vet inte varför det kändes betydelsefullt (ja, jag skrev viktigt här först) att skriva detta till dig. Men uppenbarligen har jag inte kunnat sluta tänka på det så.. Kanske för att jag tycker att du verkar vara en individ med massa kloka tankar och åsikter som du sätter ord på på ett väldigt klokt, rakt och genomtänkt sätt.

    • Helena skriver:

      Åh, så fint sagt, jag blir alldeles rörd! När jag tänker efter så tänker jag nog snarare att man ibland kan behöva skakas om för att bli påmind om vad som är viktigt och vad man vill prioritera. För egentligen vet man det ju, det bara försvinner i vardagen. För ett år sedan gick en släkting bort och även om vi inte stod varandra särskilt nära, så blir det en sådan påminnelse om hur skört livet är, när någon som är i ens egen ålder, mitt i livet och med två små barn, dör i något till synes så enkelt som influensa. Plötsligt förstår man att värdesätta de små sakerna i livet och man vill inte slösa tid på det negativa. Ungefär som du gör nu, kan jag tänka (värdesätter småsaker, alltså) 🙂

Kommentera

