Lite gammal hederlig mansplaining

Facebook, denna ständiga källa till muntration och irritation. Samma klipp som jag hade i mitt inlägg om OS i fredags la jag även upp på Facebook med en kommentar om min inställning till hela spektaklet. Inom inte allt för lång tid slog mansplainingen till.
Skärmklipp_OS1

Skärmklipp_OS2
Nu är jag en ganska artig typ, så jag försökte att inte låtsas om hur otroligt irriterad jag blev, dels på hela den här attityden där saker ska förklaras som om jag är alldeles dum i mitt lilla huvud, dels på den gamla vanliga attityden att det finns minsann andra problem att fokusera på så det är ju onödigt att lägga kraft på det här. För det har vi ju aldrig hört förut…

För kära man därute, du behöver inte förklara för mig att det finns andra problem i Ryssland och i övriga världen som jag borde engagera mig i. Om DU engagerar dig i det DU tycker är viktigt, så engagerar JAG mig i det JAG tycker är viktigt. Bara för att jag tycker att en viss sak är viktig att lyfta fram behöver inte du göra detsamma, men framför allt behöver du inte tala om för mig att det jag problem jag påtalar är mindre viktigt än det du föredrar att lyfta fram. Du behöver inte hålla med mig, men ge fan i att förminska en fråga som du ur ditt vit, västerländsk heteroman-perspektiv inte tycker är så viktig. Du sätter inte agendan för allt. Så back off!

Läs gärna Jonas Gardells text om OS i Ryssland, den finns här.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism, Livet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Lite gammal hederlig mansplaining

  1. Calle skriver:

    Blir lite imponerad av att du ens orka argumentera!
    Du kunde ha svarat honom som du gjort här? Inte för att det skulle ha hjälpt honom kanske, men någon annan kunde ju ha fått upp ögonen för vad och hur han resonerade?

    • Helena skriver:

      När jag var mitt uppe i argumenterandet var jag mest irriterad över att han förminskade diskussionen och försköt fokus, men så när jag läste igenom det efteråt så ba’ ”jag blev just mansplainad!”. Fast då hade han redan lämnat diskussionen och själv var jag och förlustade mig i storstan.

      • Calle skriver:

        Men nu vet du till nästa gång!

        Det tycker jag är så himla bra med att läsa bloggar. jag har verkligen lärt mig massor om hur en ska bemöta alla dessa märkliga argument. Ja, och hur en kan bemöta idioter i största allmänhet också, förstås!

      • Helena skriver:

        Ja, jag lär mig massor hela tiden, både att uppmärksamma beteenden och hur strukturerna går igen i så mycket, men även att kunna bemöta dessa saker när de inträffar. Sedan tycker jag personligen att det är lättare att bemöta det i skrift, när man har lite tid på sig att fundera över vad man ska skriva, i verkligheten kan det vara svårare när man behöver vara lite rappare. Men övning ger färdighet 🙂

      • Calle skriver:

        En kommer alltid på de där rappa kommentarerna typ två dagar senare. Mycket irriterande!
        Då är det bättre, som du skriver, att skriva i stället. Då sorterar en bort den värsta ilskan också.
        Hmm… när jag tänker efter kanske jag gör världen en tjänst genom att inte reagera på en gång!

      • Helena skriver:

        Eller typ fem minuter senare, det är nästan värre. Som du säger är det kanske inte alltid helt fel om den värsta ilskan får lägga sig heller 😉

  2. Jaa! Fy fan vad trött jag är på denna mansplaining. Alla män som ska komma till ens blogg och upplysa en om någon detalj de tror att jag glömt eller kommer med något argument som de tycker att jag bör tänka på, SOM OM jag inte hade hört det 735 000 gånger redan och avfärdat eftersom jag helt enkelt inte håller med. SÅ jävla trött på det här. Bara lägg av!

    Kram!

Kommentera

