Jag borde sluta förvånas av människors oförmåga att se andra perspektiv

För några dagar sedan la en FB-bekant upp följande bild med rubriken ”Jämställdhet 2014?”:
Bild_jämställdhet
Och fast jag vet att jag borde, slutar jag inte att förvånas av människors oförmåga att se andra perspektiv. Jag kunde inte låta bli, utan var så klart tvungen att ifrågasätta och kommentarerna såg ut som följer.
Kommentarer_1

Kommentarer_2

Kommentarer_3
(Om det är svårt att läsa borde det bli bättre om man klickar på bilderna.)

Jag anser mig inte på något vis vara någon expert på trans*frågor, mycket långt därifrån, men jag vet tillräckligt för att vara ödmjuk inför hur lite jag vet. I mina kommentarer var jag därför medvetet försiktig för att inte säga något som kan bli fel. Däremot blir jag ledsen över i hur liten utsträckning människor verkar kunna eller ens vilja sätta sig in i dessa frågor. De flesta kommentarerna verkar inte ha någon som helst insikt i ämnet och den allra sista kommentaren (”OMG”) ska vi nog inte ens gå in på…

Som heterosexuell, vit ciskvinna finns det en väldig massa saker jag aldrig riktigt kommer att utsättas för och därför heller aldrig förstå. Jag kommer aldrig att förstå hur det är att vara homosexuell, färgad eller trans*person. Däremot kan jag utbilda mig om situationen för de personer som lever med det varje dag genom att lyssna på vad de har att säga för att på ett bättre sätt kunna sätta mig in i deras situation. Genom att sätta mig in i det kan jag förstå delar av hur andra känner det och hur deras verklighet är.

Just trans* är ett ämne som de flesta nog tycker är svårt att förstå, jag gör det inte heller. Jag kan aldrig förstå hur det känns att leva i en kropp som man känner inte är ens egen. En del av det som gör att jag tycker det är svårt att förstå är att jag själv inte är säker på hur jag ”känner mig som kvinna” – jag vet att jag är kvinna, men jag kan inte definiera på vilket sätt jag känner mig som en. Det är mycket av kvinnorollen som jag inte känner mig bekväm med, som har att göra med samhällets krav och förväntningar, men jag accepterar att den kropp jag har är min.

Men poängen är denna: jag behöver inte förstå. Det enda jag behöver göra är att acceptera. Acceptera att det finns andra människor som har en helt annan upplevelse än jag har. Det gäller sedan för mig att vara medveten om detta och göra det jag kan för att inte utesluta dessa personer, utan försöka uppföra och uttrycka mig på ett sätt som ger utrymme för andra upplevelser än min egen. Jag trampar säkert i klaveret ibland och jag kommer säkert att uttrycka mig på sätt som utesluter vissa, men jag hoppas att jag genom att åtminstone arbeta med min egen medvetenhet minska risken för att såra andra eller förminska deras upplevelse.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Feminism, Livet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag borde sluta förvånas av människors oförmåga att se andra perspektiv

  1. Gudrun, vad trött jag är på FOLK just nu. Deras ignorans och självupptagenhet och egotrippar på fb. Tack och lov att jag har mina älskade feministbloggar, Tror inte jag skulle orka annars.

    Väldigt bra skrivet. Kram ❤

    • Helena skriver:

      Tack! ❤ Jag har insett att genom att jag läser så mycket texter (bloggar och annat) som är skrivna av smarta människor som jag delar åsikter med har jag till viss del skapat en illusion av att folk i gemen är så där smarta. Men med jämna mellanrum blir jag påmind om att folk inte har någon koll utan sitter och tycker en massa saker utan att egentligen veta vad tusan de pratar om. Det är då jag periodvis vill dra täcket över huvudet och gå i ide ett tag…

Kommentera

