Semesterplanering

För första gången i världshistorien har vi börjat fundera över sommarsemestern redan i januari. Fråga mig inte hur det gått till, för jag har då ingen aning utan är fortfarande i något slags chocktillstånd. Vår första tanke var att vi ville åka till Gotland, för där har vi varit förut och vi tycker verkligen om den ön. Men så tänkte vi att man kanske skulle se något nytt och då föreslog sambon Öland, för där har ingen av oss varit.

Så nu är frågan, hur är Öland att semestra på egentligen? Någon som har erfarenhet? Det ska förstås helst vara kul både för oss vuxna och för ett barn som då kommer vara fyra år. Bra mat är ett plus. För hugade finns här chansen att sälja in ett turistmål!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Semesterplanering

  1. presens skriver:

    Jag älskar Öland!

    Jag har bara varit på Gotland en gång, och gillade det med, men Öland… (Närmare och billigare, om inte annat. 😉 )

    Plus: Kroppkakor. Bra stränder. God glass. Ölands djurpark. Er biltokiga unge hade väl gillat Lådbilslandet. Läste du mitt blogginlägg där jag recenserade sommarland och nöjesparker?

    • Helena skriver:

      Just restiden blir ingen jättestor skillnad för vår del, men när vi insåg att färja tur och retur för oss tre skulle kosta ca 3500 om vi vill ha med bilen kände vi att det kanske var läge att kolla på andra alternativ… Även om vi verkligen älskar Gotland är det aldrig fel att vidga sina vyer, många tycker ju väldigt mycket om Öland också. Efter vad jag kunnat se finns en del roligt att göra också. Nu när du säger det kommer jag ihåg att ditt recensionsinlägg, jag ska gå tillbaka och läsa det 🙂

  2. presens skriver:

    På södra Öland (ganska långt borta från ära och redlighet – med öländska mått mätt) ligger det en trevlig borg som har byggts upp som den såg ut under olika epoker, och där finns lite roliga aktiviteter för barn och vuxna. Man kan baka bröd, gjuta ett eget tennsmycke, göra garnarmband, skjuta med armborst, klä ut sig till riddare, klappa får och grisar…

    Glassrestaurangen i Källa är trevlig (men dyr). I Borgholm finns det fantastiskt god glass, och goda våfflor (lufsavåffla och sånt).

    Annars har säkert Sanna en hög med bra tips.

    • Helena skriver:

      Den där borgen lät ju väldigt trevlig, dit skulle jag vilja åka i alla fall 🙂 Det lutar nog åt att det blir Öland, jag tycker bara det är lätt ångestframkallande att behöva boka semester i januari… Men bokar vi nu har vi typ ett halvår på oss att komma fram till vad vi ska göra när vi är där. Tack för tipsen!

Kommentera

