Vintern som försvann

Den här vintern verkar gå till minnet som den mest snöfattiga jag någonsin kan minnas. Alla vintrar kan visserligen inte vara som förra året då det kom enorma mängder snö, då det ett tag kändes det som att jag inte gjorde annat än skottade. Det var inte bara en gång det såg ut så här på morgonen, och då bor vi inte i Norrland:
IMG_1249

I år är det dock lite annorlunda och vi har sett snö en (1) gång hittills. Istället ligger temperaturen runt 5 plus och är gråmulet, dvs det vi brukar kalla höstväder. Därför tänkte jag göra en lista med fördelar med att det inte är vinter när det borde vara vinter.

– Jag slipper skotta varje dag.
– Mina nya vinterkängor kommer att hålla ungefär hur länge som helst, eftersom jag inte använder dem.
– Man slipper ta på sig femton lager kläder när man ska gå ut.
– Elkostnaden blir lägre.
– Ingen halka.

Ja, och det var väl allt jag kan komma på. För personligen tycker jag att det här är fullkomligt värdelöst. Jag saknar gnistrande vita, kalla dagar då man kan vara ute och åka pulka eller leka i snön eller bara njuta av hur vackert allt är. Jag blir trött och håglös av att det verkligen aldrig blir ljust om dagarna. Min noja över att få inbrott är konstant. Det är blött och smutsigt. Lökarna jag satte i jorden i höstas riskerar att börja växa alldeles för tidigt och det kan hända att de inte blommar alls, eftersom de behöver en period med minusgrader för att vakna till ordentligt på våren. Flyttfåglarna stannar kvar för länge och andra fåglar tror att det är vår redan, jag menar körsbärsträden i Kungsträdgården har till och med börjat blomma. Men framför allt är det så förbaskat trist, det är bara grått, grått, grått, och det gör mitt humör grått, grått, grått. Nej, kom igen nu med i alla fall lite vinter!

En liten vägledning, det är ungefär det här jag är ute efter:
IMG_1187

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vintern som försvann

  1. presens skriver:

    Åh, jag älskar, älskar den här vintern. Visst saknar jag att sitta inne och titta ut på fin snö, visst är det lite mörkare, och visst är det kul att åka pulka i ungefär en kvart eller så, men annars finns det inga fördelar alls med snö. Okej, det är rätt mycket lerigare nu, men ingenting mot hur det brukar bli när snön blir slask (vilket den alltid blir minst fyra gånger per säsong). Jag älskar att inte behöva bylta på mig och barnet mängder av kläder, jag älskar att slippa frysa, jag älskar att slippa skotta snö, jag älskar att jag alltid vet att jag kan komma ut med bilen, jag älskar att slippa elda pengar för att hålla värmen…

    • Helena skriver:

      Jag är ju en sån där himla präktig människa som gillar alla årstider och jag blir lite frustrerad när jag inte får uppleva de där skillnaderna. Framför allt är det mörkret nu som får det att krypa i kroppen, det där att det inte blir riktigt ljust trots att det är mitt på dagen. Jag kanske får skaffa mig en sollampa så får jag i alla fall lite fejksolljus…

  2. Pelle skriver:

    Men nu så, nu måste du väl också fått snö?

Kommentera

