Nyårsönskningar

Eftersom jag inte ägnar mig åt nyårslöften, de bryter man ju ändå bara, tänkte jag istället skriva ner några önskningar jag har inför det nya året. Det senaste året upplever jag att samhällsklimatet har hårdnat så mycket, så man kan ju alltid önska att det kommande året blir bättre.

Till att börja med önskar jag att människor kunde sluta se feminister som rabiata monster som hatar män och vill ta ifrån män all deras makt och gärna diskriminera männen så som kvinnor i alla tider har diskriminerats. Men så är det ju inte. Vi vill bara att kvinnor ska få samma status som män, att kvinnor inte ska ses som andra klassens medborgare och objekt som man kan köpa, sälja eller göra vad man vill med. Att de traditionellt sett kvinnliga egenskaperna ska ha samma värde som de traditionellt sett manliga egenskaperna, eftersom detta skulle gynna både män och kvinnor. För nej, jämställdheten kan inte gå för långt, för då innebär det att man ändå är ojämställd.

Trots att man i många länder numera tillåter samkönade äktenskap har tonen i andra länder hårdnat. I Ryssland vill man till exempel förbjuda homosexuell propaganda och i exempelvis Uganda finns förslag om dödsstraff för homosexualitet. Jag önskar mig bättre rättigheter världen över för homo-, bi- och transsexuella och att människor ska inse att homosexualitet inte i första hand handlar om sex, lika lite som heterosexualitet gör det, utan att det handlar om vem man blir kär i.

Jag skulle också önska mig att människor insåg att genusarbete inte handlar om att göra barn (eller vuxna) könlösa, utan om att låta barnets egen personlighet styra dess intressen, inte vad vi antar att barnet ska ha för intressen beroende på det kön det har råkat födas med. Det är ingen som utför något slags experiment på barnen, istället ger man barnen friheten att upptäcka vilka de är på egen hand, utan att man begränsar dem till bara en del av utbudet av lekar, kläder och känslor. Det är helt enkelt frågan om att ge barnen 100 möjligheter istället för två.

Dessutom önskar jag mig att den främlingsfientlighet som fått och får allt större spelrum i och med Sverigedemokraternas intåg i riksdagen ska gå tillbaka. I och med att SD får mer utrymme får även deras typ av retorik större utrymme och gör att det ses som allt mer rumsrent att vara främlingsfientlig eller rent ut rasistisk. Jag önskar med hela mitt hjärta att människor ska inse vilken främlings-, kvinno- och hbtq-fientlig politik SD för – de är inte bara kritiska mot invandringen, i deras samhälle skulle i stort sett allas rättigheter begränsas utom den vita, heterosexuella mannens, och det är inte okej någonstans. Förhoppningsvis inser folk vad deras sanna ansikte är innan valet i höst, så att de opinionsundersökningar som hittills visat hur SD har växt plötsligt vänder och de förlorar sina folkvalda platser.

Ungefär så ser mina önskningar ut inför det nya året, vi får väl se hur de slår in. Ska jag vara helt ärlig är jag inte helt optimistisk, men om man siktar mot stjärnorna kanske man i alla fall hamnar i trädtopparna. Gott nytt år på er!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nyårsönskningar

  1. Gott nytt år! Jag håller med om ALLT! Men är dessvärre också rätt pessimistisk :-/

    • Helena skriver:

      Nej, förhoppningarna är väl inte allt för höga att önskningarna slår in, men man kan ju alltid drömma 🙂 (Jag ser att du också fick ”sovmorgon” så här på nyårsdagen…)

  2. Ping: La Blogga ett år! | Ett tigerliv

Kommentera

