Lejon och kameler

Jag tänkte skryta lite om mitt barn igen, för jag har kunnat konstatera tidigare att om det är någonstans jag får göra det är det här på min blogg och idag är det ungefär det vettigaste jag kan åstadkomma. Hon har lite olika intressen, till exempel bilar, pussel och dinosaurier. Periodvis gillar hon även att rita, gärna på sin svarta tavla. Där har bland annat följande konstverk tagit form nyligen.

En hel lejonfamilj:

20131229-110018.jpg

En kamel (som först var en zebra, sedan en dromedar och till sist blev det en kamel) och en människa som har kamelen i koppel och går med den till zoo:

20131229-110158.jpg

Det som slog mig mest med den andra bilden var det faktum att hon inte längre ritar huvudfotingar, utan att det faktiskt finns kropp, huvud, armar och ben. Det känns som en rätt stor grej och jag har ingen aning om när det hände… Jag fattar inte hur man ska hänga med i barns utveckling alls, det går så löjligt fort.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Ur tigermun och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lejon och kameler

  1. Hon ritar ju superfint! (Fasen vad länge sen jag läste alla bloggar ordentligt… nu tar jag mig en liten tur genom arkivet!)

    • Helena skriver:

      Alltså, jag inser ju att jag är aningen partisk, men jag tycker det är jättebra, särskilt med tanke på hennes ålder. Särskilt med tanke på hur okonstnärlig jag är själv 🙂 (Det har varit lite dött i bloggvärlden i allmänhet över jul, det kanske tar sig snart!)

      • Minns min egen fyraårskontroll när en bvc-tant kom hem till oss och bad mig rita en människa. Efter att jag ritat huvudet mumlade hon ”och så fötterna…” och jag kommer själv ihåg hur jag bara eh va? Fötter på huvudet? Nä, kropp först! Så japp, tror nog ni kan skryta med en konstnärlig tiger! (därmed verkligen inte sagt att jag någonsin varit någon rittalang, jag fattade bara det där att människor och djur behöver kroppar, vilket tigern också verkar förstå 🙂 )

  2. Anelan skriver:

    Åh, vad roligt med en svart tavla! Förstår tillfullo varför du vill berätta om och visa dessa fantastiska konstverk. Hon är verkligen talangfull.

    • Helena skriver:

      Ja, den svarta tavlan är toppen! Finns på Ikea och det är en svart tavla på ena sidan och på den andra kan man sätta en pappersrulle att måla eller rita på, väldigt fiffigt 🙂

Kommentera

