Julen står för dörren

Även om jag på många sätt känt att jag helst skulle vilja hoppa över den här julen har jag kommit fram till att jag ju inte direkt blir gladare av det. Om inte annat så vill jag att vårt barn ska få en mysig jul. Jag har väl aldrig varit den som pyntar jättemycket och när vi nu dessutom har en fyrbent inneboende som har en osviklig förmåga att ”råka” ha ner saker på golvet, alternativt tugga på dem, har pyntandet blivit ytterligare minskat, bortsett från stjärnor och ljusstakar i så gott som alla fönster. Fast en gran måste vi självklart ha, i år är vi dessutom så vågade att vi skippar det enormt dekorativa kompostgaller som vi haft runtom de senaste två åren för att förhindra att minitigern demolerar rubbet. Hittills har det gått bra (peppar, peppar).

20131220-094616.jpg

I år har jag dessutom tagit fram mina två favoriter bland julpyntet. Det ena är de porslinstomtar som min farmor har målat, som får flankera pepparkakshuset (som självklart dekorerats i samarbete med tigern). De står på tryggt avstånd även från vår stora katts tassar.

20131220-094639.jpg

Jag har även vågat mig på att ta fram mina sk ”roslagsgluttar”. Jag skulle kunna köpa en hel armé av sådana här och har verkligen tyckt att det varit tråkigt de två senaste åren när jag inte vågat ha dem framme. Men nu är de äntligen tillbaka!

20131220-094626.jpg

Om nu pyntande inte riktigt är min grej så här inför jul går jag istället all-in med godsaker, för bortsett från julklappar och mys är de det bästa med julen. Jag tänkte begränsa mig till det jag gjort så här långt, och i ärlighetens namn tror jag att det räcker… I år har det blivit följande:

Pepparkakor

20131220-094501.jpg

Saffransskorpor

20131220-094512.jpg

Lakritskola med flingsalt

20131220-094519.jpg

Lingonkola (så goda!) och vit ischoklad med lakrits

20131220-094537.jpg

Och så diverse godsaker gjorda av marsipan

20131220-094528.jpg

Jag passar på att önska en riktigt god jul, eftersom jag helt enkelt inte vet när jag kommer ha tid att skriva något, än mindre fundera över något vettigt att skriva. Så god jul och förät er gärna på en massa godsaker, det tänker jag göra!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

