Pumpamuffins åt folket

Eftersom jag inte har kunnat undgå att bli lätt påverkad av alla som trycker på en Halloween föll jag för trycket och gjorde förra veckan ett stycke pumpahuvud som nu pryder vår trapp. Jag ska inte ta på mig äran för utformningen, eftersom den ska tillfalla sambon, däremot stod jag för grovgörat i form av att skära upp och skrapa ur eländet hela härligheten. Hur som helst resulterade samarbetet i följande:
20131104-134248.jpg
Baksidan med att ge sig på ett dylikt projekt är dock att man plötsligt står där med avsevärda mängder pumpakött som man kanske inte riktigt kan med att bara slänga. I dessa lägen är Google ens bästa vän så jag gav mig ut på jakt efter ett recept på pumpamuffins. Till slut beslöt jag mig för att vara djärv nog att ge mig på ett amerikanskt recept som jag hittade här. Glatt räknade jag om ingredienserna till deciliter och annat så att det till slut blev så här (nä, jag ooorkar inte översätta anvisningarna).

Pumpkin Cupcakes
24 st
6,75 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 tsk kanel
1/2 kryddmått muskot
4,5 dl socker
2,25 dl vegetabilisk olja
3 ägg
2 tsk vaniljpulver
9 dl riven färsk pumpa fresh pumpkin
120 g vit choklad, hackad

1. Cut open a pumpkin, take out the seeds and inner flesh, then chop into manageable chunks. Grate the pumpkin chunks, skin and all, with a box grated or food processor until you have four cups of grated flesh.
2. Measure the flour, baking soda, baking powder, salt, cinnamon, allspice, and nutmeg into a medium sized bowl and whisk to combine.
3. Measure the sugar, oil, eggs, and vanilla into a large size bowl and stir to combine.
4. Add about a fourth of the dry mixture to the wet and stir to combine. Continue adding in fourths until all the dry is incorporated. The result with be a very thick batter (and a sore arm).
5. Fold in the pumpkin and chocolate chunks into the batter and scoop into cupcake papers about 2/3s full.
6. Bake at 175 degrees for about 25-30 minutes or until a cake tester comes out clean.

Jag kan varmt rekommendera att använda en matberedare för att riva pumpan, jag försökte för hand men fick gräva fram matberedaren när det höll på att bli mer fingrar än pumpa på skärbrädan… Trots att provstickan var torr och fin när jag testade sjönk muffinsen ihop när jag tog ut dem, men de var färdiga inuti i alla fall. Eftersom jag ändå hade på glasyr räddades utseendet i alla fall. Frostingen gjordes enligt detta fast utan lime. Sedan satt jag och sambon och gjorde små alien- och pumpadekorationer i marsipan medan vi tittade på Så mycket bättre och resultatet blev så här (redo för resa till fika med min kusin).
20131104-134316.jpg
Den uppmärksamme noterade kanske något som inte jag gjorde, nämligen att receptet är beräknat på 24 cupcakes, dvs dubbelt så många som man brukar få ut av en sats. Så jag fick ägna ett tag åt att grädda, kan man väl säga. I slutändan stod vi med 32 stycken cupcakes, ehum. Det blev till grannarnas stora glädje, eftersom jag prånglade ut ett gäng på dem för frysen är liksom redan full.

För att fullända gårdagens fika gjorde jag även bakelser. Jag hade nämligen en tårtbotten i frysen som jag gjorde till min födelsedag, men den blev för torr i kanterna för att använda, fast det hindrar ju inte att man sticker ut rundlar och trollar fram bakelser av. I med sylt och vit chokladmousse, på med lite grädde och marsipan, måla ansikten med choklad och, voilà! spökbakelser. Eller ja, tre spöken, en pumpa och en drake (draken enligt tigerns önskemål).
20131104-134307.jpg
Nä, nu ska jag nog ta och äta en överbliven cupcake.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Bakning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

